Search
× Search
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Daniel Vodička

Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu

Stalo se vám, že posádka odplula na nafukovacím člunu 150 metrů od lodi a motor chcípnul? Teprve pak zjistila, že bez nádrže to nepojede?
Pokud nestalo, vězte, že se to dříve či později stane. Nafukovací člun, kterému se také říká dinghy, je obvykle brán za dětskou hračku, se kterou může zacházet každý. 

Může, ale musí si uvědomit rizika a snažit se jim předejít.
Pojďme si nejprve říci základní varování a pak se podíváme na to, co bychom měli dodržovat.

Varování

Na dinghy se obvykle používají ty nejmenší a nejslabší přívěsné motory. Pokud jde o charterové lodě, o jejich spolehlivosti nic nevíme.
Představte si, že fouká kolem 20 uzlů. Do nevelkého nafukovacího člunu naskáčou 4 členové posádky a hrdině vyrazí na výlet. S větrem v zádech. Dvoukoňový drobeček na zádi si vrní a posádka s potěšením sleduje, jak si člun dobře vede. Vše je OK a plavba rychlá. Dokud není třeba se vrátit proti větru. V té chvíli končí zábava. Člun proti větru nejede, nebo se plouží jen neznatelnou rychlostí. A v tom případě nemusí zásoba benzínu stačit. 

Toto je krizový scénář, ale není nijak zřídkavý. A to nemluvíme o tom, že motor může kdykoli zhasnout a už se ho nepodaří nastartovat.
Na dinghy se slabým motorem vždy pečlivě zvažte, kam se vadáváte. Berte ohled na vítr a mořské proudy. 

Checklist před vyplutím

Palivo

Zkontrolujte vždy množství paliva v nádrži. U motorů s externí nádrží je doporučeno tuto také naložit. Při kontrole množství paliva berte v úvahu, že vaše plány se mohou změnit, že pojedete dále, než jste zamýšleli a že podmínky při návratu mohou být jiné.

Nafouknutí plováků

Před vyplutím zkontrolujte nafouknutí plováků. Na vlastní lodi je ideální manometr. Hodnoty na něm odečtené můžete porovnávat s tím, co požaduje manuál člunu. Na charterové lodi stačí odborný poklep. Na delší plavby si berte pumpu na člun s sebou (kameny na břehu bývají ostré).

Zamknout motor

I když je obvykle u moře bezpečno, může se stát, že nenechavec místní či cizí dostane na motor zálusk. Proto je dobré šrouby upevňující motor zamykat.

Vesla s sebou

Foto archiv

Foto archiv

Když selže motor, jsou tu ještě vesla.

Na každou plavbu naložte do člunu vesla (či pádla). Když motor zklame, jsou lepší špatná vesla než holé ruce.

Motor přivázat

Na motoru by mělo být lanko, kterým ho přivážeme na dinghy. Když motor nakládáme, někdo drží provaz. Utopený motor v 10 metrech hloubky je znamením, že tento den není váš šťastný.

Nezapomeňte na pojistku

Foto archiv

Foto archiv

Pojistka by měla být základ.

Na každém přívěsném motoru má být vytrhávací pojistka. Nezapomeňte si ji uvázat na kalhoty či na ruku. Pokud z člunu vypadnete, může vás motor zabít. Vytržená pojistka motor zastaví.

Rezerva paliva

Na delší plavbu je lepší naložit kanystr navíc, než riskovat, že to nějak dopadne.

Záchranná vesta

Je-li moře chladné, nevyplouvejte bez ní. Může vám zachránit život. V teplém moři to platí také, ale málokdo to dodržuje.

Čelovka

Navečer nezapomeňte na baterku. Stačí se trochu zdržet a vracíte se bez světel.

VHF či telefon

Máte na dinghy cokoli, co umožní kontakt s lodí a ostatními členy posádky? Berte si s sebou ruční VHF, nebo telefon v nepromokavém pouzdru.

Nevyrážet zuby

Stalo se vám už, že jste při startování motoru málem posádce vyrazili zuby loktem? Stává se. Dejte si pozor při startování.
 

Vytisknout
7922
Na horu