Je to ještě loď?
Foily přinesly do světa jachtingu a lodí vůbec největší revoluci od chvíle, kdy si první opice sedla na kmen stromu. Až do rozšíření foilů to bylo vždy o výtlaku. Dnes se již nedá o výtlaku mluvit.
Foily již dříve používaly motorové lodě (například těžké ruské rakety, které spálily více tun paliva, než kolik lidí převezly), ale masivní rozšíření je věcí až posledních několika let. A impuls přišel ze světa plachetnic.
Již v devadesátých letech minulého století vznikl trimaran Hydroptere, který se snažil pomocí této technologie překonávat rekordy. Předběhl ale svoji dobu a musel ještě na několik let znovu usnout.
Pak přišly trimarany ORMA, které používaly daggerboardy do C ke snížení výtlaku. V ideálních podmínkách pluly po jediném plováku a z něj jen na daggerboardu a zadní třetině trupu.
Foily se objevily ve třídě Moth. Titěrné loďky při regatách připomínají hejno motýlů, když se třepetají nad mořskou hladinou.
Pomalu pobíhající revoluci dodal potřebný odpich až Americký pohár v roce 2013. Katamarány začaly létat nad hladinou a trupy se přestávaly vody dotýkat i při obratech. Bylo jasné, že dveře do budoucnosti jsou otevřené dokořán.
Dnes foiluje kdeco. Surfy, Optimisty, katamarány, gumové nafukovací čluny i velké lodě určené pro regaty přes oceán.
A revoluce přináší další dějství. Jsou to jednotrupé jachty AC75 zcela nové konstrukce, které budou při příštím Americkém poháru foilovat. Zatím jde jen o zmenšené testovací platformy, ale již plují a vypadají bláznivě. A jsou v některých situacích dost nestabilní. Je to vidět i na videu pod článkem.
Lodě se mění nejvíce, za tisíceletí své existence. Máme štěstí a jsme u toho.
6897
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?