Když potkáte člun s trosečníky…
S důležitým dotazem se na nás obrátil náš čtenář Jirka Brožek. „Co mám dělat, pokud na moři potkám člun s trosečníky, kteří budou žádat o pomoc? Mám jim pomoc poskytnout? Musím jim ji poskytnout? Co mám vlastně dělat?“
Jirka Brožek svůj dotaz vztahuje na svoji chystanou plavbu z francouzského přístavu St. Malo přes Channel Islands do Anglie a zpět. Jirka je znepokojen zvěstmi o uprchlících, kteří se prý vydávají na plavbu do Anglie v obavě, že po Brexitu nebudou mít šanci získat na ostrovech azyl.
Na tuto otázku je jednoduchá odpověď. Na požádání jste na moři povini poskytnout pomoc, pokud to neohrozí bezpečí vaší lodě nebo posádky.
Na tuto odpověď následuje ihned otázka, jak mám určit, jestli mi nebezpečí hrozí, nebo nikoli. Případně, kdo tuto míru nebezpečí určuje.
Pořadí odpovědí obrátíme. Jestli nebezpečí hrozí, nebo nehrozí, určuje kapitán lodi, která má pomoc poskytnout. Je to na jeho úsudku. Své rozhodnutí ale musí být případně schopen obhájit. Musí mít obhajitelné vysvětlení, proč pomoc neposkytl. V případě většího počtu uprchlíků na člunu snažícím se dostat na ostrovy, zřejmě bude obhajitelným vysvětlením, že jste so obávali o bezpečnost svou a posádky.
Co tedy dělat?
V případě nálezu trosečníků v první řadě zalarmujte na 16. kanále příslušné autority, anglické či francouzské, na tom nezáleží (případně jiné) a oznamte nález a jeho polohu. V této lokalitě přispěchá pomoc velmi brzy. Budete požádáni, abyste se do příjezdu pomoci zdržovali poblíž a v případě zhoršení situace poskytli alespoň technickou pomoc, vesty, ostrůvek, atd. Po příjezdu pomoci vám bude oznámeno, že můžete pokračovat v plavbě.
Ještě tedy shrnutí na závěr. Pomoc v nouzi poskytnout musíte. Pokud ji neposkytnete, musíte mít proto vážný důvod, který je obhajitelný. Okamžitě uvědomte o situaci příslušné autority. Držte se stranou a vyčkejte příjezdu pomoci. Bude-li to nutné, poskytněte technickou pomoc.
Uvědomte si přitom, že jakýkoli trosečník je člověkem v nouzi. Pokud byste se do nouze dostali vy, byli byste rádi za jakoukoli pomoc. Proto se zachovejte stejně, jste-li v této situaci na druhé straně.
Zajímá-li vás problematika námořního práva, vašich práv a poviností, připravujeme pro vás 6. listopadu přednášku o námořním právu od 1800 v Praze.
5044
Související články
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Majitel lodi, která zbourala most v Baltimoru, může čelit gigantickým nárokům na náhradu škod. Nehoda se neobešla bez obětí na životech a vznikly rovněž velké škody v důsledku ochromení námořní i silniční dopravy na východním pobřeží. Jak se na věc dívá legislativa?
Zlobivá převodovka
Zlobivá převodovka
Včera začal náš další kapitánský kurz. První den jsme věnovali oblíbeným přístavním manévrům, které jsou nezbytné proto, aby posádka mohla během celého kurzu zajíždět do přístavů sama. A zanedlouho se objevila nevšední závada...