Loď se potápí. Co s tím?
Do jachty vám zatéká, podpalubí se pomalu plní vodou. Bilge pumpa nestíhá vodu odčerpávat. Co můžete udělat? V první řadě je třeba snížit přítok vody. Ucpat díru, kterou voda do podpalubí vtéká. I kdyby to znamenalo, zničit některé části interiéru. Ani to však nemusí stačit. Je třeba zvýšit výkon čerpadel. Jak na to?
Výkon bilge pumpy jen tak nezvýšíme. Proto musíme hledat jiné možnosti. Jednou z nich jsou například čerpadla, používaná ve sprchách k odčerpávání vody. Hadici od nich můžeme vyvést do trupu lodi a máme tak máme k dispozici další čerpadla. Výkonem nijak neoslní, ale lepší něco, nežli nic. Navíc na dnešních jachtách je koupelen plno, tedy i plno čerpadel, která můžeme použít.
Poběží-li čerpadla, je nutné myslet i na zásobení elektřinou. Bude nutné nechat běžet motor, aby dobíjel akumulátory.
Nestačí-li ani toto, je zde ještě jedna poslední možnost. Tou je využití motoru k odčerpání vody z podpalubí. Je to poslední možnost, protože hrozí poškození motoru.
Odpojíte pod motorem hadici, která nasává chladící vodu z moře do vnějšího okruhu chlazení. Zavřeme seacock a hadici odpojíme. Abychom motor nezablokovali nečistotami, navlékneme přes hadici cokoli, co můžeme použít jako filtr. Ideálně nějaké sítko, ale může jít i o řídký kus látky. Musí být ale dokonale upevněn, aby si ho motor nemohl nasát. Nyní nastartujeme motor a hadicí odsáváme vodu z trupu. Dáváme přitom pozor na nečistoty za prvé a za druhé také na to, aby hadice byla stále ve vodě. Pokud by motor nebyl správně chlazen, přehřeje se. někteří majitelé jachet jsou dokonce na podobnou variantu připraveni a mají vyvedenu hadici, s filtrem na konci, k čerpadlu chladící vody na motoru. Vše je připraveno na snadné přepojení.
11392
Související články
Kurz údržby a servisu lodního motoru (pro velký úspěch přidáváme)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (pro velký úspěch přidáváme)
Večerní kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru, který proběhne 30. dubna v Praze, je beznadějně vyprodaný. Proto jsme se rozhodli přidat ještě jeden koncert virtuózního instruktora britské RYA Vojty Sládečka. Tentokrát již od 12:00. Jak jinak, znovu v Praze.
Červený už je uvnitř
Červený už je uvnitř
Práce na přípravě jachty Cesaria na sezónu probíhají podle předem nestanoveného plánu. Jak říká Vojta Komárek: „Ještě nikdy jsme nebyli blíže spuštění na vodu.“
Zelený ven, červený …
Zelený ven, červený …
Zelený motor už je venku, červený na instalaci zatím čeká. Práce na výměně motoru na nové školící lodi Cesaria Sun Odyssey 29.2 jsou v plném proudu. Dnes ráno byl demontován starý motor Volvo Penta MD 2010. Krásný malý motůrek, jen pro naše cvičné manévry příliš malý.