Musíte vždy z východu?
Máte před sebou východní kardinální znak. Na cestě do přístavu je jeho obeplutí pro vás zajížďka 2 míle. Musíte ho obeplout?
Východní kardinální znak se má obeplout z východu. To je jednou dané. Musí to však tak být vždy? Není možné si někdy zkrátit plavbu a obeplout ho jinak?
Záleží na mnoha okolnostech, ale možné to je.
Na bóje je nutné hledět tak, že jsou určeny pro veškerý provoz na moři. Jak pro gumák dlouhý 4 metry, tak pro tanker naložený ropou až po strop. Zatímco tanker se musí vyhnout východnímu znaku z východu, gumák nemusí bóje zajímat.
Tak jak tedy?
Abychom věděli, jak můžeme se svojí lodí proplout kolem bóje, musíme znát ponor lodě a k tomu vše konzultovat s mapou. Mapa je vždy pro nás základní pomůckou. Může se stát, že po konzultaci s mapou zjistíme, že na místě je pro naši loď dostatek vody a nemusíme se bóje všímat.
Už jsme si tedy řekli dva faktory, na kterých záleží. Ponor a hloubka, kterou máme k dispozici. K tomu je třeba přidat ještě stav přílivu a počasí. V přílivových vodách musíme počítat, jak to bude s aktuální hloubkou na daném místě.
Posledním faktorem je počasí. Co je možné proplout ve dne za bezvětří, nemusí být možné projet ve 25 uzlech větru. Nebo v noci.
Ještě jednou na závěr. Bóje jsou vynikajícími pomocníky, ale vždy musíte vycházet z toho, co ukazuje mapa. A neplatí to jen pro kardinální značení, ale o jakékoli bóje.
9272
Související články
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Co vám říkají bóje?
Co vám říkají bóje?
Bóje na moři potkáváme neustále. V některých zemích jich je plno (například Finsko), jinde s nimi šetří (s jistou dávkou zobecnění je možné říci, že cestou na jih jejich množství klesá). Víte, co vlastně znamenají?
Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Maríny na Baleárech nejsou levné. Existuje však způsob, jak při stání v přístavech ušetřit. Platí to jen v některých místech a vyžaduje to nějakou tu administrativu. Úspora však může činit až 2/3 nákladů na noc.