Search
× Search
Nejkomplexnější informace o letecké přepravě samonafukovacích vest
Jaroslav Hrnčíř

Nejkomplexnější informace o letecké přepravě samonafukovacích vest

Máme zde nejkomplexnější informaci k přepravě samonafukovacích záchranných vest. Veškeré informace zpracoval náš čtenář JUDr. Jaroslav Hrnčíř a doporučujeme si vše přečíst, než se na jakýkoli let se automatickou vestou vydáte. S dostatečným předstihem. Najdete zde velmi detailní návod, jak získat souhlas s přepravou. Součástí článku jsou i přílohy níže.

K letecké dopravě samonafukovacích záchranných vest

Asi všichni jachtaři znají neforemné záchranné vesty, kterými jsou vybaveny jachty charterových společností v Chorvatsku a Řecku. Určitě si v nich libují a vítají každý větší vítr, při kterém kapitán zavelí k oblečení záchranných vest.

Letos jsme na přelomu srpna a září jeli na 14 dní na Kyklády a při Meltemi (pro neznalé – v létě stále foukající vítr od severu až severovýchodu mezi 20 až 40 i více uzly) jsme chtěli používat vlastní automatické záchranné vesty. Řešili jsme proto jejich leteckou přepravu. Se samotnými vestami není žádný problém, pokud je nechcete přepravovat s bombičkou CO2, která je má nafouknout (konec konců všechny tyto vesty lze nafouknout vlastním dechem ústy).

Snažili jsme se proto zjistit podmínky jejich letecké přepravy. A nyní již vážně:

  1. Hlavní rada: není vhodné používat termín bombička (na to jsou letecké společnosti citlivé). Doporučuji používat pojmy malá tlaková nádoba nebo ještě lépe cartridge s nehořlavým plynem. Z důvodů zapamatování této poučky používám v textu přes určité asi nespisovné tvary slovo cartridge.
  2. Cartridge obvykle obsahují 33g až 38g nehořlavého plynu CO2.
  3. Leteckou přepravu nebezpečného nákladu, mezi který jsou zahrnuty cartridge k záchranným vestám, upravuje IATA (International Air Transport Association / Mezinárodní asociace leteckých dopravců) v pravidlech pro přepravu nebezpečného zboží -  Dangerous Goods Regulations (DGR).
  4. Podle DGR tabulka 2.3.A Nebezpečné zboží přepravované cestujícími nebo posádkou 2019 (60. edice), podsekce 2.3.   – viz přílohy 1 a 2- platí, že je možno přepravovat v kabinovém nebo zapsaném zavazadle: „Malé plynové nádoby s nehořlavým plynem, obsahující oxid uhličitý nebo jiný vhodný plyn divize 2.2. Nejvíce však 2 malé tlakové nádoby v záchranných vestách + 2 náhradní náplně na cestujícího. (viz. 2.3.4.2.1)“, předpokladem však je povolení leteckého dopravce.

Dále podle bodu 2.3.4.2.1 DGR platí:

„2.3.4.2.1 Malé tlakové nádoby nainstalované do samonafukovacích bezpečnostních zařízení, jako jsou záchranné vesty:

a) ne více než jedno zařízení pro osobní potřebu na cestujícího;

b) zařízení musí být baleno tak, aby nemohlo dojít k jeho náhodné aktivaci;

c) pouze oxid uhličitý nebo jiný vhodný plyn bez vedlejšího nebezpečí Divize 2.2;

d) náplň(ě) musí být pro tento účel určeny;

e) zařízení nesmí být vybaveno více než dvěma tlakovými nádobami; a

f) ne více než dvěma náhradními.“

Tabulka 2.3.A pravidel DGR je k dispozici zde.

  1. Z uvedeného vyplývá, že nezbývá než se dotázat příslušného leteckého dopravce. Aby bylo možno použít kontaktní formulář na jejich webových stránkách, je obvykle nutné zadat rezervační kód letenky, což bez jejího nákupu není možné. Většina leteckých společností má i neuváděný kontakt na e-mailovou adresu, kde obvykle před zavináčem (@) je slovo info a po zavináči webová stránka letecké společnosti. Např.: info@smartwings.com. Řecká letecká společnost Aegeanair má však mail: contact@aegeanair.com .
  2. Letecké společnosti je vhodné napsat dotaz s odvoláním se na pravidla IATA DRG TABLE 2.3.A sUBSECTION 2.3. například tohoto znění:

Je nás skupina 5 jachtařů. S ohledem na pravidla IATA Dangerous Goods Regulations (DGR) TABLE 2.3.A Subsection 2.3. Vás žádáme o sdělení, jaké podmínky musíme splnit pro přepravu samonafukovacích záchranných vest s cartridgí o obsahu 33g nebo 38g CO2 a 2 kusů náhradních cartridgí.

Na obdobný dotaz jsme obdrželi tyto odpovědi:

  • od řecké společnosti Aegeanair, že souhlasí s přepravou 2 kusů cartridgí – viz příloha 3
  • od Českých aerolinií, že povoluji přepravu 1 vesty a 2 náhradních náplní na osobu – viz příloha 4
  • od společnosti Smartwings, že můžeme převážet na osobu 1 vestu s náplní 33g nebo 38g CO2 a 2 náhradní náplně – viz příloha 5
  1. Souhlas letecké společnosti je možno získat i při odbavování zavazadla. Je však riziko, že nebude udělen.
  2. Pro vlastní přepravu doporučuji:
  • v záchranné vestě odmontovat cartridge od spouštěcího mechanismu, aby nemohlo dojít k aktivaci cartridge a k nafouknutí vesty,
  • vestu umístit nahoru zapisovaného zavazadla a na ní položit výraznou cedulku např. s nápisem „LIFE VEST + 2 CARTRIDGES CO2“ a přiložit souhlas letecké společnosti a anglickou verzi tabulky 2.3.A pravidel DGR – příloha 2; to pro případ, aby při skenování zavazadla a jeho případném otevření vestu i s cartridgemi nevyhodili nebo zavazadlo z přepravy nevyloučili,
  • při odbavování zavazadla oznámit, že obsahuje záchrannou vestu a maximálně 2 cartridge s oxidem uhličitým (CO2), mít po ruce pravidla DGR a souhlas letecké společnosti a v případě problému se tímto souhlasem ohánět.
  1. Samozřejmě, tak jako na lodi, tak i v letadle platí, že kapitán je první po Bohu a může jakoukoliv věc z přepravy vyloučit nebo k přepravě povolit. V případě problému při odbavování cartridgí je proto možné požadovat, aby bylo vyžádáno stanovisko kapitána.

Při naší cestě do Řecka a zpět s leteckou společností Aegeanair se nám všem osmi jachtařům podařilo dopravit záchranné vesty i s cartridgemi.

Nyní se chystáme letět do Dubrovníku a k přepravě cartridgí máme souhlas letecké společnosti Smartwings. Doufáme, že všechno proběhne bez problémů.

JUDr. Jaroslav Hrnčíř

4386

Dokumenty ke stažení

Na horu