Není křižování, jako křižování
Na trackingu závodu The Ocean Race Europe vidíte, jaký je rozdíl ve křižování mezi jachtami IMOCA s foily a staršími loděmi VO65 s naklápěcím kýlem a daggerboardy, ale bez foilů.
Na horním obrázku vidíte křižování jachet IMOCA v Gibraltaru proti východnímu větru. Vede tým Thomase Ruyanta na LinkedOut. Jde o jachtu IMOCA nejmodernější generace, která je extrémně rychlá, ale nestoupá tak ostře. Na obratech vidíte, že jdou daleko přes 100°.
Na spodním obrázku jsou mnohem ostřejší úhly jachet VO65. Jak na trase vedoucí Sailing Poland, tak především na druhé Akzo Nobel je skvěle vidět, o kolik ostřeji stoupají proti větru, o kolik ostřejší jsou obraty.
3192
Související články
Kolizí s kosatkami přibývá
Kolizí s kosatkami přibývá
Nejen čtenáři Lodních novin již jistě zaregistrovali, že se zhruba od roku 2020 množí zprávy o útocích či interakcích ze strany skupiny kosatek iberských v okolí Pyrenejského poloostrova. Vybírají si především plachetnice v délce mezi 10 a 20 metry délky. Zajímalo nás, jak tento fakt vnímají pojišťovny, a zda si jachtaři mířící do těchto míst mohou být jisti pojistným plněním i v případě kolize s kytovci.
Kosatky u Gibraltaru poslaly ke dnu polskou jachtu
Kosatky u Gibraltaru poslaly ke dnu polskou jachtu
Po delší odmlce se opět připomněly „hravé“ kosatky, které střeží vody v okolí Pyrenejského poloostrova. Tentokrát si vyhlédly jachtu Jeanneau Sun Odyssey pod polskou vlajkou a dělaly jí společnost 45 minut. Během nich poškodily kormidelní ústrojí natolik, že do lodi začala pronikat voda, následkem čehož šla jachta ke dnu.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.