Přehřátý motor. Co s tím?
Plujete na motor a ozve se alarm. Motor je přehřátý. Co dělat, kde je příčina závady? Jde o vážnou závadu, která může motor poškodit, ale je snadno odstranitelná.
První co uděláme, je pohled přes záď, jestli z výfuku vytéká voda. Je to na jednu stranu důležitý indikátor, ale na druhou stranu nemusí mnoho znamenat. Chladící voda může z výfuku vytékat, přesto bude teplota motoru vysoká. Motor je sice chlazený, ale jen málo.
Lodní dieselové motory mají obvykle dvouokruhové chlazení. Vnitřní okruh je stejný jako v autě, ale voda je v něm ochlazována ve výměníku, do kterého teče mořská voda. To je druhý okruh.
Příčina bývá právě v něm. Voda ve druhém okruhu je do lodi vedena dnovým ventilem, dále hadicí do filtru nečistot a přes čerpadlo do výměníku.
Závada je obvykle způsobena ucpáním filtru nebo starým kolečkem impeleru, které v čerpadlu vodu pohání.
Předtím, než se pustíme do řešení problému, uzavřeme dnový ventil. Dále budeme pokračovat cestou nejmenšího odporu. Otevřeme filtr a vyčistíme případné nečistoty v síťce. Síťku instalujeme zpět, zavřeme filtr a povolíme dnový ventil. Filtr by se měl pomalu plnit. Není-li tomu tak, odpojíme hadici a povolíme ventil, abychom zjistili, jestli teče voda. Neteče-li, prošťouchneme hadici a ventil drátem.
Může se ale stát, že motor nechladí ani nadále. V tom případě budeme muset vyměnit vrtulku impeleru. Na každé lodi by měla být krabička s náhradní vrtulkou a těsněním. Půjdeme po hadici od filtru dále, až se dostaneme k čerpadlu chladící vody. Odmontujeme opatrně víčko, abychom nepoztráceli šroubky a pravděpodobně uvidíme vrtulku impeleru, které chybí lopatky.
Vyndáme vadnou vrtulku. Použijeme k tomu buď kleště, nebo dva šroubováky, každý z jedné strany. Instalujeme vrtulku novou. Lopatky tak, aby byly ohnuty stejným směrem, jako původní. Na víčko dáme těsnění a zašroubujeme.
10691
Související články
Kurz údržby a servisu lodního motoru (pro velký úspěch přidáváme)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (pro velký úspěch přidáváme)
Večerní kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru, který proběhne 30. dubna v Praze, je beznadějně vyprodaný. Proto jsme se rozhodli přidat ještě jeden koncert virtuózního instruktora britské RYA Vojty Sládečka. Tentokrát již od 12:00. Jak jinak, znovu v Praze.
Zlobivá převodovka
Zlobivá převodovka
Včera začal náš další kapitánský kurz. První den jsme věnovali oblíbeným přístavním manévrům, které jsou nezbytné proto, aby posádka mohla během celého kurzu zajíždět do přístavů sama. A zanedlouho se objevila nevšední závada...
Strukturální problémy trimaranu Neel
Strukturální problémy trimaranu Neel
Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu.