Rozdíl v manévrech mezi jedním a dvěma kormidly
Co v přístavu dokážete na jachtě s jedním listem kormidla, je se dvěma listy kormidla nemožné. Co je jiné a na co si dát u dlou listů kormidla pozor? na to se podíváme v několika dílech.
Na moderních jachtách najdeme stále častěji dva listy kormidla (nikoli dvě kormidelní kola, to je rozdíl). Za plavby na plachty se plachetnice se dvěma kormidly lépe vede, ale při manévrování v přístavech je dvojice kormidel spíše na škodu. Kde je plachetnice s jedním kormidlem hbitá v manévrech, potřebují dvě kormidla prostor a čas.
Prop wash
Představte si, že stojíte s jachtou na místě, natočíte kormidlo a zařadíte razantní, ale krátký přední chod. Jachta se začne otáčet ve směru vytočeného kormidla. Říká se tomu prop wash a je to silná a užitečná zbraň při přístavních manévrech. Funguje na lodích s jedním kormidlem, kde jde proud vody při zařazeném předním chodu od lodního šroubu na kormidlo. Na lodích s dvojicí kormidelních listů prop wash nefunguje, protože proud vody prochází mezi kormidly.
Prop wash umožňuje otáčení se s lodí na místě bez dopředného pohybu a je velmi často při přístavních manévrech používaný.
Zádí k molu na návětrném laně
Nejčastěji připlouváme do maríny (k molu) zádí. Vyvvážeme si návětrné lano na zádi a prop wash použijeme ke stabilizaci jachty v bočním větru. Stačí vytočit kormidlo proti větru a zařadit přední chod. To platí pro jachty s jedním kormidlem.
Na jachtě s dvojicí kormidelních listů je situace jiná. Prop wash nefunguje, proto nemá smysl točit kormidlem. Když připlujeme k molu, budeme však postupovat podobně a bude to podobně fungovat. Připlujeme k molu, vyvážeme si návětrné lano a zařadíme přední chod. Jachta se začne otáčet proti větru, tedy na stranu, kde máme vyvázané lano. Chová se tedy stejně, jako jachta s jedním kormidlem.
Důvod jejího chování je však jiný. Stáčení není způsobeno prop washem, ale pákou, která vznikne mezi vazákem, na kterém je jachta uvázaná a místem, kde je lodní šroub, který tlačí jachtu dopředu.
Máme tedy dvě jachty, každá je jinak vybavená a každá z jiného důvodu udělá to samé (na jachtě s jedním kormidlem páka působí také). Pouze u jachty s jedním kormidlem je síla větší, stabilizace bude fungovat i v silnějším větru. Na jachtě s dvojicí kormidle může být třeba více plynu.
Pozor budete muset dávat na starších lodích, které jsou na zádi užší, protože tam páka funguje minimálně. Na druhou stranu na úzkých jachtách bývá jen jedno kormidlo.
Podobně jako v tomto případě funguje páka i při jiných manévrech. Zítra se podíváme na další manévrové charakteristiky jachet s dvěma listy kormidla.
Více najdete v knize Přístavní manévry.
4004
Související články
Když se bojíte mooringu…
Když se bojíte mooringu…
Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?
Největším nepřítelem přístavních manévrů je…
Největším nepřítelem přístavních manévrů je…
V březnu a dubnu nám prošlo rukama na kurzech přístavních manévrů v Zadaru a Biogradu 140 účastníků. Mnohokrát jsme se společně s ostatními instruktory zamýšleli nad tím, co je největším nepřítelem dobře zvládnutého zajetí do přístavu.
Dočkali jsme se…
Dočkali jsme se…
Tak jsme se dočkali… Nová loď na kurzech Lodních novin. Dnešek se zapisuje do historie! Tedy… Do historie Lodních novin. Dnes totiž proběhl první kurz na naší nové lodi Cesaria. Její předchůdkyně Christine se po několika intenzivních sezonách odebrala do manévrovacího důchodu.