Stane se ošklivost trendem?
Armel Tripon předvedl trup své nové jachty IMOCA a vypadá to, že bude ještě ošklivější než vše, co jsme zatím mohli vidět ve třídách IMOCA, Classe Mini a Class 40. Nová jachta je tvarem trupu naprosto revoluční.
Pod novinkou třídy IMOCA je poprvé podepsaný designér a závodník Sam Manuard. U nás je známý jako konstruktér jachty Follow Me Milana Koláčka, nebo například celé výrobní řady Seascape. Úspěch jachet Seascape byl takový, že firmu přiřadil pod svá křídla největší výrobce rekreačních jachet na světě Beneteau Group. Sam je vynikající závodník v Classe Mini a Class 40. Svoje designy tak mohl vždy sám vyzkoušet. Mezi předními konstrukčními kancelářemi je to ojedinělý přístup.
Kulatá scow příď
Nová IMOCA je prvním Manuardovým designem v královské offshore třídě. Odvážný design přináší mnoho nového. V první řadě je to maximálně kulatá příď typu Magnum (první offshore design tohoto typu Davida Raisona v Classe Mini se jmenoval Magnum). Maximálně s ohledem na pravidla, IMOCA nedovoluje to samé, jako Classe Mini.
Menší šířka
Dále jde o menší šířku lodi v porovnání s ostatními jachtami IMOCA. Přesná šířka zatím nebyla zveřejněna, ale loď by měla být na rozdíl od svých konkurentek užší. To si žádá určité vysvětlení. Šířka dodává jachtě stabilitu, protože v náklonu prodlužuje páku, na které působí kýl. A větší stabilita znamená větší výkon, možnost vést více plachet. Pokud je nová IMOCA užší, nebude tedy méně výkonná? Díky foilům nemusí být. Na jachtách vybavených foily to jsou tato křídla, která dodávají jachtě dynamickou stabilitu. Čím jsou delší, tím více stability. Šířka trupu tak nemusí být pro vyšší stabilitu rozhodující. A menší šířka znamená menší hmotnost a méně pevnostních problémů.
Vysoko instalované foily
Jachta by měla být vybavena extrémními foily. Na první pohled je vidět, že z trupu vybíhají velmi vysoko. Bude třeba náklon jachty, aby se zanořily pod hladinu. A zároveň budou pracovat poměrně daleko od lodě. Myšlenkou designéra bylo, aby pracovaly v místě, kde voda není narušena vlnou, kterou dělá trup jachty.
Další výhodou použité instalace foilů je že například za příliš slabého větru budou moci být oba foily na hladinou a nebudou brzdit.
Zatím jsme mohli vidět jen první snímky trupu nové jachty. Je odvážná a odvahu vyžaduje nejen od skippera Armela Tripon a a designéra Sama Manuarda, ale především od sponzora (LˇOccitane), který to vše platí. Ceny nových jachet IMOCA se dnes pohybují od 3 milionů EUR nahoru. Vsadit tuto částku na revoluci, to vyžaduje odvážné srdce. O to více, když je revoluce tak ošklivá…
3827
Související články
Návyková Beneteau First 36
Návyková Beneteau First 36
Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od svého představení získala mnoho prestižních ocenění.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.