Vystačíte si s elektronickou mapou, nebo potřebujete papírovou?
„Papírovou mapu? Na co! Již roky jezdím podle plotteru (telefonu, tabletu…) A je to spolehlivé, přesné a levné.“ Taková by mohla být odpověď mnoha jachtařů. Vystavují se tak velkému riziku.
Jestli nějaký vynález pomohl masovému rozšíření jachtingu, pak je to GPS a mapové plottery. Dříve musel každý jachtař studovat navigaci. Bez ní byl ztracený. Dnes mnozí přijedou do maríny, na stolek v kokpitu položí tablet či ještě lépe telefon a bez jakékoli bázně vyplují. Někteří sice jen nedaleko, protože nevědí, jak na telefonu poznat, jak je vysoký most mezi ostrovy, ale jiní, ti s větším štěstím, se pouští plni statečnosti dané neznalostí velmi daleko.
Papírové mapy, ano či ne
Rozhodně ano. Důvodů je více.
Ten první je legislativní. Na palubě musíme mít adekvátní papírové mapy k dispozici. Tečka.
Druhým důvodem je spolehlivost. Tablet i telefon jsou sice spolehlivé, ale jen dokud nepřestanou fungovat. Pak je sice na lodi ještě mapový plotter, ale ten může odejít také. Příliš mnoho náhod? Ani ne. Bouřlivé počasí a jedna nehoda stíhá druhou. Tablet spadne z navigačního stolku a rozbije se. Voda v podpalubí způsobí defekt elektrického rozvodu. To může nastat kdykoli. Dokonce je obvyklé, že se v krízovkách selhání hromadí.
Třetím důvodem je přehlednost. Víte, co se stalo při Volvo Ocean Race jachtě Team Vestas Wind? Jachta plná nejlepších profesionálů najela na útes v Indickém oceánu v plné rychlosti. Bylo to jen tím, že si navigátor mapu dostatečně nezvětšil. Opomenutí, které se může stát každému. Nevíš-li o nebezpečí, nehledáš ho. Jde o problém vektorových map. Detaily se na vektorových mapách objevují až při dostatečném přiblížení. Pokud si mapu nezvětšíte, nevíte o tom, že tam na vás číhá útes...
Dále je zde nepřesnost elektronických map. Ve svém článku v Yachting Worldu z listopadu 2015 se tomuto tématu věnuje zkušený Skip Novak. Říká, že přesnost, které je při použití elektronických map dosaženo v Evropě, je jen velmi vzdálenou metou na jiných místech světa. Zvláště, pokud se pouštíte na plavbu do méně běžných míst, je papírová mapa absolutní nezbytností.
Vezměte v úvahu třeba měřítko mapy, kdy byla naposledy aktualizovaná, z jakého roku pocházejí podklady, jaké je mapové datum. To vše máte na papírové mapě uvedené a to vše vám říká, jaká je její spolehlivost. Víte, jak toto vše zjistit na mapě elektronické? To ale může vést k problémům.
Proto Skip Novak doporučuje elektronické mapy dále na moři a u pobřeží jejich kontrolu klasickými navigačními metodami. Tedy jednoduše terestrickou navigaci. A dále doporučuje pravidelné vynášení poloh z GPS do mapy. Pro případ, že přístroje selžou.
8498
Související články
Už nebudou mapy na papíře…
Už nebudou mapy na papíře…
Elektronické mapy vytlačují mapy papírové do té míry, že i nejtradičnější výrobci končí, zavírají krám, přestávají tisknout. Papír umírá a s ním i klasická navigace. Vypadá to, že doba, kdy budete moci zlámat navigační pravítka, je tady.
Vážné nebezpečí! Jak dlouho?
Vážné nebezpečí! Jak dlouho?
Mlha představuje na lodi mimořádné nebezpečí. Víte, jak poznáte, jestli mlha vydrží, nebo se rozpustí? Jestli je jen u břehu, nebo i na otevřeném moři?
Přednáška Práce s radarem a jeho využití v praxi
Přednáška Práce s radarem a jeho využití v praxi
Pro pokročilé jachtaře jsme připravili ve spolupráci s Oldou Strakou přednášku o práci s radarem, o jeho správném využití a o možnostech těchto přístrojů. A nepůjde jen o přednášku, naučíte se také zhodnotit z obrazů na radaru nebezpečí srážky a vypočítat rychlosti a kurzy blížících se objektů.