Vyvázání v přístavu do bouřlivého počasí
Jste vyvázáni v přístavu nebo maríně a předpověď slibuje bouřlivé počasí. Jak jachtu vyvázat, aby bylo stání v přístavu bezpečné a pohodlné?
Možná se vám to už stalo. Stojíte v přístavu u mola a do přídě se opírá velmi silný vítr. Jachta se každou chvíli rozpohybuje a poletuje zprava doleva tak, že se uvnitř bez opory ani nepostavíte. V takové situaci je obtížné i spaní.
Jak jachtu uklidnit? Jak zabránit nepříjemným pohybům? Je to překvapivě snadné.
Stačí dvě kratší vyvazovací lana. Vedle záďových vyvazovacích lan použijeme také záďové springy. Jsou to lana, která jsou vedena křížem zprava na zádi doleva na molo a naopak. Tato lana omezí pohyb lodi na minimum. Dříve nesnesitelné pohyby lodě v podstatě eliminují. Odhadem je možné říci, že až o cca 90 %. Pokud byste již na jejich uvázání neměli na vazáku místo, je možné k uvázání použít vinšny.
Springy na zádi mají svůj význam i při dlouhodobém stání jachty. Není to jen o tom, že zmenší výkyvy jachty. Menší výkyvy znamenají také menší razanci pohybů a tím i menší riziko poškození lan a zmenšení namáhání jachty.
7137
Související články
Bezpečné vázaní lana na vazák
Bezpečné vázaní lana na vazák
Při přípravě lan před přistáním je možné uvázat konec na vazák různými způsoby. Většina jachtařů používá oko s dračí smyčkou, které se provlékne středem vazáku a přehodí přes oba konce. Po provléknutí vyvazovacím okem na molu se druhý konec uváže na vazák a je hotovo.
Nový most na ostrov Krk
Nový most na ostrov Krk
Dlouhým letním frontám před mostem na ostrov Krk by měl být v dohledné době konec. Připravuje se stavba nového dálničního mostu, jehož součástí budou i koleje pro vlaky.
Kaprije se bouří
Kaprije se bouří
Na ostrově Kaprije vypuklo povstání. Občanstvo odmítá pustit trajekt do přístavu. Ministr Božinović posílá na vzbouřené důchodce policejní jednotky.