Zaplatí pojišťovna zničení trimaranu BPIX?
Při Route du Rhum se překlopil a rozlámal jeden z nejdražších a nejmodernějších závodních trimaranů Banque Populaire IX. Z 30 metrů dlouhé foilovací bestie zbyla jen hromada trosek. Jak se k takové ztrátě staví pojišťovna?
Cena podobné lodě se pohybuje kolem 20 mil. EUR. Pro pojišťovnu žádná láce. A je vždy otázkou, jak se k takové ztrátě finanční ústav postaví.
O příčinách nehody a přístupu pojišťovny se bavil šéf týmu Banque Populaire Ronan Lucas se serverem Sailing Anarchy.
K nehodě došlo tak, že se v bouři na severním Atlantiku zlomil přední příčník, vzápětí příčník zadní, ulomil se plovák a trimaran se překlopil. I když se vrak podařilo dotáhnout do přístavu, bouřlivé počasí během vlečení trimaran rozlámalo na prvočinitele.
Lucas zdůrazňuje, že na vině nebylo podcenění pevnosti jednotlivých prvků. Pevnostní výpočty namáhaných prvků byly prováděny dvojicí nezávislých firem. Dvě firmy počítaly nezávisle to samé, aby se předešlo možnému omylu při práci s čísly.
Navíc po nehodě si kompletní propočty nechala udělat sama pojišťovna (vše počítala třetí firma), aby se pokusila nalézt chybu. Ani zde se výpočty nelišily. Ukázalo se tak, že chyba nebyla na straně týmu.
Ronan Lucas za jediné vysvětlení považuje nějaký vnější vliv, jako je srážka s plovoucím kmenem, která mohla příčník narušit. Pak už bylo vše jen otázkou času.
Vzhledem k okolnostem pojišťovně nezbývá, než ztrátu lodě zaplatit. Platit bude celou cenu za trimaran. Pro tým Banque Populaire tak vše končí poměrně dobře. Nový trimaran se začne stavět v březnu a stavba by měla trvat 18 měsíců.
Co bude mezitím dělat Armel Le Cléach?
Armel se přesouvá pro příští dvě sezóny na třídu Figaro. Tedy místo 30 m trimaranu se bude mačkat na 10 m krátkém Figaru 3.
Vendée Globe
Protože ale jde o dobrý oddíl, příští Vendée Globe pojede v barvách týmu mladičká Clarisse Cremer. Je to dívka, která byla druhá v Minitransatu 2017. Byl to její první transatlantický závod. Nyní se stává součástí špičkového týmu. Její nová loď Banque Populaire X je bývalá SMA.
5465
Související články
Strukturální problémy trimaranu Neel
Strukturální problémy trimaranu Neel
Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Kdo podváděl při Vendée Globe?
Kdo podváděl při Vendée Globe?
Před dvěma dny jsme psali o podezření z podvodu při Vendée Globe. Nebylo jasné, koho se podezření týká. Již včera byl podezřelý známý, sám se přihlásil.