Kolik stojí vlastnit jachtu?
Víte, kolik stojí vlastnit jachtu? Nemyslím koupit jí. Myslím, kolik vás ročně stojí jen to, že jí máte.
Představte si takovou situaci. Přijde vám psaní a v něm se dozvíte, že zemřel váš vzdálený strýček (o kterém jste ani nevěděli) a odkázal vám jachtu. Plachetnici. 13 metrů dlouhou plachetnici. Skoro novou. To zaslouží mohutnou oslavu, ne?
Máte však kamaráda, který má s vlastnictvím jachet své zkušenosti. Snaží se varovat před finanční náročností titulu MAJITEL JACHTY. Povídá něco o danajském daru.
Co s tím? Mít jachtu je krásné. Je její vlastnictví opravdu tak nákladné?
U větších jachet se uvádí, že roční náklady na provoz se pohybují kolem 10 % z ceny lodě. Je tím myšlena cena nové lodě. Zatímco některé náklady mohou se stářím jachty klesat, například pojistka, jiné s věkem rostou. Jde především o údržbu a opravy.
Je to opravdu tak hrozné? Opravdu zaplatím ročně za jachtu v ceně 200 000 EUR jednu desetinu této částky na údržbu? Pojďme se podívat na zkušenosti majitelů.
Oslovili jsme dva majitele jachet a jednu firmu, která se správou lodí zabývá. Nyní vám představíme několik čísel.
Foto Pavel Nesvadba
Elan Impression 434
Elan Impression 434, Chorvatsko, Sukošan
Nejprve se podíváme na roční náklady jachty Elan Impression 434. Za údaje děkujeme Pavlu Stejskalovi z firmy TPS centrum.
Jachta kotví v Chorvatsku, je výborně vybavená, skvěle udržovaná a je ve vynikajícím technickém i estetickém stavu. Údržba na této úrovni je nákladná, ale na druhou stranu se stále udržuje vysoká prodejní cenu jachty.
Marína
|
7400 EUR
|
Pojištění
|
1300 EUR
|
Roční servis + drobné opravy
|
4900 EUR
|
Nové plachty (gena + hlavní)
|
5000 EUR
|
Povolení kplavbě + boravišna
|
280 EUR
|
Celkem
|
18880 EUR
|
V této sumě jsou sice uvedeny nové plachty, které se kupují cca 1 x ze 5 – 6 let, a nová kotva, kterou při dobré volbě při koupi lodě již není třeba kupovat, ale na druhou stranu nejsou započítány žádné opravy motoru, elektroniky, výměna lan, bezpečnostního vybavení, nebo opravy takeláže či trupu. Dále nejsou započteny drobné náklady, jako je praní prádla, úklid lodi, výměna plynových lahví…
Není započítaná doprava na místo, stání mimo domovskou marínu, restaurace atd.
Vzhledem k tomu, že se cena nové lodi pohybovala kolem 200 000 EUR, je vidět, že roční provozní náklady se pohybují kolem 10 %.
Foto archiv
Albin 78 Cirrus
Albin 78 Cirrus, Německo, Rujana
Jachta byla spuštěna na vodu v roce 1981. Současný majitel jachtu koupil v roce 2008 za 12 500 EUR.
Marína (léto)
|
850 EUR
|
Hala (zima) + pronájem stojanu
|
900 EUR
|
Povinné ručení
|
50 EUR
|
Zazimování
|
500 EUR
|
Údržba před sezónou
|
300 EUR
|
Antifouling
|
300 EUR
|
Občasné opravy
|
200 EUR
|
Celkem
|
3100 EUR
|
Majitel jachty uvádí, že roční provozní náklady činí u starší lodi cca 20 – 25 % z její pořizovací hodnoty. Tato čísla však platí pro sever Evropy, kde je marína ve srovnání se Středomořím extrémně levná a cena práce je 45 EUR/hod. Účtuje se po 15 minutách.
Dufour 34, Slovinsko, Portorož
[
Majitel poslední uvedené jachty nám poskytl pouze celkové roční provozní náklady. Jejich výše se každoročně pohybuje kolem 10 000 EUR. Náklady jsou tedy o něco nižší, než je na začátku zmiňovaných 10 % z ceny lodě.
Celkově můžeme říci, že při pořízení jachty byste měli s 10 % z ceny počítat na roční provoz.
32273
Související články
O pojištění jachet, postupech i náhradě škod
O pojištění jachet, postupech i náhradě škod
S Michalem Korneszczukem, zástupcem společnosti Pantaenius o pojištění jachet, o zajímavostech, o ztroskotání Altega i o tom, jak jsou pojištěné závodní jachty.
Charterové společnosti brání dumpingovým cenám
Charterové společnosti brání dumpingovým cenám
Agresivní startupy v posledních letech provětraly charterové trhy. Pro získání klienta mnohdy šly se svojí provizí až na nulu. Výsledkem je nestabilita trhu, na kterém praktiky některých společností poněkud zapáchají.
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Hlavní dopravní tepnou mezi Evropou a Asií je již 150 let Rudé moře. Současný průjezd však není pro každého. Zatímco čínské lodě zaplatí na pojištění 0,35 z ceny lodě, ostatní platí 0,5 – 0,75 %.