Přístavní manévry červená
Search
× Search
Pozice propeleru ovlivňuje manévrování jachty ještě jedním způsobem, který se projeví především při čekání se zapnutým motorem například před benzínkou.   Čekáte ve frontě před benzínovou pumpou. Stavíte jachtu zádí proti větru se zařazenou slabou zpátečkou. Jachta by měla poslušně stát zádí k větru, ale neděje se tak a má tendenci se stáčet. Čím to je? Je to znovu způsobeno pozicí propeleru. Pokud je lodní šroub umístěn daleko na zádi, jachta je na zpětný chod poslušná a drží se zádí proti větru, jak bylo dříve řečeno. Je-li však na lodi umístěn saildrive, který je posunutý dopředu (lodní šroub někde za kýlem), Pozice zádí proti větru tak stabilní není. Je to jednoduché. Vezmete-li papírového draka a přivážete ho jen za špejli na vrcholu, drak bude vlát ve větru vrcholem proti větru. Pokud ho však vyvážete sofistikovaněji přes čtveřici provázků někde nedaleko středu, drak se postaví plochou proti větru a bude mít tendenci vylétnout vzhůru. Podobně...

Jak pevná má být otěž?

Víte, jakou pevnost má mít lano, které používáte na otěž nebo výtah? Často jsou na jachtách používána lana, která by uzvedla parník. Pojďme se podívat na to, jakou má mít pevnost lano, které je...

Trimování sólo

Jste sami na palubě, sedíte na návětrném boku, závodíte a potřebujete trimovat přední plachtu. Jak na to? 

Trimování geny jednoduše

Jak správně nastavit genu? Co vše mohu pro její správný trim použít? Postačí jen dotáhnout otěž? Na charterové lodi si většina posádek vystačí právě jen s dotažením otěže. Jakékoli jiné trimovací prvky jakoby ani nebyly. To je málo nejen pro výborné nastavení plachty, ale také pro nastavení i...

Jak se zlepšit za kormidlem

Kormidelník. Ten co vede loď. Dobře to z dálky vypadá. Nejdůležitější osoba na palubě. Ano, ale také nejnudnější pozice při regatě. Kolem tohoto postu je spousta nepravdivých mýtů. 

Last
Na horu