Přístavní manévry červená
Search
× Search
Jak se zlepšit za kormidlem
J. Hirnsal
/ Categories: Technika plavby

Jak se zlepšit za kormidlem

Článek připravil mnohonásobný mistr republiky, vicemistr světa a Evropy i třetí z evropského šampionátu Jan Hirnšal (Johan).

Kormidelník. Ten co vede loď. Dobře to z dálky vypadá. Nejdůležitější osoba na palubě. Ano, ale také nejnudnější pozice při regatě. Kolem tohoto postu je spousta nepravdivých mýtů. Například, že kormidlo drží kapitán. Nebo že kormidelníkova strategie dovede loď úspěšně do cíle v čele flotily. Nebo že u kormidla je nejméně práce a tak se tam dá dobře odpočívat. A za všechny ostatní mýty ten poslední, že kormidluje vždy majitel lodě.
Pravda je jinde. Kapitánem na lodi může být kdokoliv, kdo je pro posádku autoritou. Ještě nikdy žádný kormidelník nevyhrál velký závod bez svého taktika. Kormidelníkův hlavní úkol na lodích s vícečlennými posádkami je především sledovat rychlost lodě a proudění větru v plachtách tak, aby loď jela na plný výkon. Pokud chcete držet kormidlo, obrňte se extra dávkou pozitivní nálady, protože špatný výsledek je předně kvůli kormidelníkovi. A pokud máte problémy udržet pozornost aspoň hodinu, najděte si raději jinou práci na lodi. Možná bude více fyzicky náročná nebo mokřejší, ale je neméně důležitá a vy alespoň nebudete brzdit loď.

Jak jet rychleji
Povím vám pár věcí, které by vám mohli pomoci jet s lodí rychleji. Předně ustanovte na lodi taktika. Je to proto, aby kormidelník nemusel sledovat dění kolem a mohl se soustředit jen na rychlost lodě. Když taktik zavelí obrat, není jiná cesta. Jen těsně před manévrem si kormidelník zkontroluje prostor pro obrat.
Obrat nedělejte prudce, pokud to nevyžaduje nebezpečná situace, ale co nejplynuleji, abyste neztratili rychlost. Pamatujte, že každá loď má jinou dynamiku při rozjezdu a tak optimální rychlost obratu si nejdříve na každé lodi musíte zkusit. Ještě před startem.

Start
Nejtěžší práce pro kormidelníka je při startu. Jeho taktik mu určí, ze které pozice startovní čáry by měl startovat a on se musí postarat o to, aby tam loď dostal včas. A co je nejdůležitější, aby měl rychlost. Nejčastější chyba kormidelníků je, že se rozjedou po startovní čáře směrem k bóji. V této pozici všechny lodě ve vašem závětří jsou v právu plavby a vy si koledujete o velkou škodnou událost v horším případě i zranění posádky na druhé lodi. Ke startovní čáře najíždějte s lodí ostře k větru a s maximální rychlostí.

Co je důležité
Po startu se soustřeďte jen na svého taktika, display rychloměru a to nejdůležitější, což jsou špiony na přední plachtě. Přijdou vám ty dva barevné provázky srandovní? Věřte, že je to to nejpřesnější a nejspolehlivější ukazatel optimálního obtékání větru v plachtách při kurzech ostře k větru. Je to jako hra. Váš úkol je držet návětrný a závětrný provázek vodorovně.
Další místo kde dělá spousta kormidelníků chyby je obrat u bóje. Hodně lidí svádí boj s kormidlem tím, že se snaží prudce zatočit. Stane se bohužel jen to, že stočíte kormidlo tak prudce do proudu vody pod lodí že brzdíte kormidlem a ztrácíte rychlost. Hodně rychlosti. Ostatní lodě vám mezi tím najedou do návětří a v klidu vás předjedou. To koneckonců platí vždy. Jakékoliv prudké pohyby kormidla jsou ke škodě, pokud nepotřebujete zabrzdit.
Kormidelník je jednoznačně nejotravnější práce na lodi. Vyžaduje 100% soustředění po celou dobu rozjížďky. 

Proto vám přeji hodně pevné nervy.

Print
4561

x
Na horu