Co dělat v krizové situaci?
Připluli jste k molu, vítr vane z boku a ihned vás stočil. Roh zádi je od mola jen pár centimetrů. Vypadá to na škody a s nimi i na odplouvající kauci. Jak takovou situaci řešit?
Dostali jste se do situace, která vznikla drobným zaváháním při přístavním manévru. I když vše uděláte od této chvíle dobře, vaše situace se za moment opticky ještě zhorší. V té chvíli obvykle ztratíte nervy. Než byste vše vyřešili, zvolníte a prohrajete.
Pojďme si situaci rozkreslit, ukázat si, co se děje, co se bude dít v jednotlivých krocích a co musíte udělat, abyste odešli se štítem a nikoli na štítě.
Obrázek 1
Na obrázku 1 vidíte vaši situaci. Směr větru je jasný, zelená šipka ukazuje, co byste si přáli, aby jachta udělal. Modrá šipka je bohužel to, co se bude v reálu dít.
Připluje tedy zádí k molu, vyhodíte na břeh návětrné záďové lano a rychle ho uvážete. To je pro další úspěch klíčové. Jakmile je lano uvázané, zařadíte přední chod motoru a kormidlo máte stočené proti větru. Jakmile se návětrné lano napne, přidáte plyn. V silnějším větru se nesmíte bát být s plynem radikálnější.
Nyní byste si přáli, aby se příď stočila proti větru. To by znamenalo vaše vítězství. Příď ale zůstane stát tam, kde je a k vašemu zděšení se posune záď po větrua blíže k molu. Je to dáno proudem vody, který se opírá do kormidla a posouvá záď v našem případě vpravo.
Obrázek 2
Zde jsme v krizové situaci. Záď se posunula velmi blízko molu. Někdy to jsou jen jednotlivé centimetry. Mezi zádí a molem vře voda od lodního šroubu. Situace se zhoršila a zdá se, že co by mělo fungovat, nefunguje! V tento okamžik má většina méně zkušených skipperů tendenci rezignovat. Přestanou věřit tomu, co dělají a stáhnou plyn. To znamená prohru, protože v té chvíli jachta skončí zádí na molu.
Vy musíte věřit tomu, že co děláte, děláte správně. Musíte ještě přidat plyn!
Nyní byste chtěli, aby se celá jachta posunula od mola a proti větru. Nestane se tak. Pouze příď se stočí proti větru.
Obrázek 3
A to už jsme u obrázku 3. Už vidíme, že se naše situace zlepšuje. Jachta se stáčí přídí proti větru. I záď již je dále od mola. Nyní stačí nedělat nic, nechat kormidlo i plynovou páku tam, kde byly. A čekat.
Obrázek 4
Dostáváme se z krize, loď máme stabilizovanou a pod kontrolou. To je okamžik, kdy si můžeme oddychnout a jít ukázat mooring. Vyhráli jsme.
Jedna rada na závěr
I když to třeba jindy neděláte, v silném bočním větru se hodí nějaký ten fendr na záď. Manévr se nemusí povést přesně a může dojít k opření zádě o molo. Pokud je betonové, bude to na něm vidět. Škoda nemusí být velká, bude spíše kosmetická, ale bude hodně vidět. To znamená, že může být drahá.
Pokud byste se o přístavních manévrech chtěli dozvědět něco více, neby byste měli zájem se je naučit prakticky, pořádáme praktické kurzy v Praze a v Chorvatsku.
7228
Související články
Aby nedošlo k problémům...
Aby nedošlo k problémům...
Stalo se vám někdy, že odplouváte od mola, na vyvazovacím laně se udělá uzel, kousne se v oku, kterým lano prochází, loď škubne a začnou potíže? Jak tomu zabránit?
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Prázdniny a s nimi i hlavní jachtařská sezóna se rychle blíží. Kromě krásných zážitků přináší jachting i mnohé hororové chvíle. Především v přístavech a marínách, když nic neběží podle plánu. V takových chvílích by se kormidelník často nejradši neviděl. My vás naučíme tyto chvíle zvládat.
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.