Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.
Rozdíl mezi foily z roku 2016 a 2020
Při Vendée Globe 2016 byly některé jachty vybaveny foily. Tyto foily byly navrženy tak, aby dokázaly snížit výtlak jachty o 1/3. To znamená cca o 3 tuny. Tyto foily vážily mezi 120 a 140 kg. Generace foilů 2020 je mnohem větší. Tyto foily jsou schopné unést celou loď IMOCA. Jejich hmotnost je 220 – 300 kg.
Rychlostní potenciál
Jachta IMOCA MACSF byla spuštěna na vodu v roce 2007. Samozřejmě bez foilů, jen s daggerboardy. V roce 2019 byla dovybavena foily nové generace. Její průměrná rychlost při použití foilů stoupla o 8 – 9 uzlů. Moderní jachty IMOCA jsou již navrženy pro foily, proto je zisk ještě zajímavější.
Již nyní pracuje kancelář VPLP na návrhu pasažérské ferry na foilech a na turistické jachtě s elektrickým pohonem. Samozřejmě také s foily.
Sběr informací
Foily na závodních jachtách jsou protkané optickými vlákny, které měří namáhání. Výstupy z čidel jsou k dispozici závodníkům, kteří tak vidí, jestli se neblíží stanoveným pevnostním limitům a mohou na to reagovat. Zároveň směřují všechna měření k designérům. Díky tomu mohou stále reagovat na výstupy a vývoj může směřovat rychle kupředu.
Začarovaný kruh
Foily byly nejprve určeny k zvýšení stability jachty, protože na závětrné straně vyvíjejí vztlak a pracují proti náklonu. Díky tomu je možné odlehčit jachtu. Odlehčená jachta je rychlejší a stačí jí méně plachet. To znamená, další snížení hmotnosti a další nárůst rychlosti. Se snižující se hmotností a stoupající rychlostí se zvyšuje vztlak na foilu, loď jde více z vody a zvyšuje se stabilita. To znamená opět možnost snížení hmotnosti balastu… Je to začarovaný kruh.
Platí to všude
Použijete-li foily, snižuje se potřeba energie na dosažení určité rychlosti. Samozřejmě s tím klesá spotřeba. Díky nižší spotřebě jsou zapotřebí menší nádrže, loď může být lehčí a jsme zase u začarovaného kruhu. Na druhou stranu zase mají foily vliv na manévrovací schopnosti. Vývoj jde tímto směrem i ve světě jiných než závodních lodí, ale jsme zatím v počátcích.
Sériová produkce?
Sériová produkce není jen záležitost technologie. Musí k tomu dozrát také trh.
3470
Související články
Kdo je Pip Hare?
Kdo je Pip Hare?
Mnoho z nás sleduje offshore jachting a známe jména jako Alex Thompson, Jean Le Cam, Yannick Bestaven, Louis Burton a mnohé další. A mezi těmito velkými jmény je nenápadná britská dáma Pip Hare.
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.