Co refovat dříve? Hlavní plachtu? Kosatku?
Na většině dnešních jachet jsou k dispozici jen dvě plachty. Gena a hlavní plachta. Výměna plachet je vyloučena a je nutné pracovat s tím, co je. K ideálu to má daleko, ale i tak je možné dosáhnout lepších a horších výsledků.
Ideální je, mít k dispozici různé geny a kosatky a měnit je podle aktuálních podmínek. Takové plachty mají vždy ideální tvar, správný profil. Pokud taková možnost není, musíme si vystačit s rolovací genou a hlavní plachtou.
Je nějaký rozdíl mezi tím, jestli dříve zmenším hlavní plachtu nebo genu?
Rozdíl je velmi výrazný a to především na stoupačce. Správně vytrimovaná gena nám určuje, jak vysoko budeme stoupat proti větru.
Plachta není plochým kusem dakronu ve 2D. Jde o 3D profil a jako k takovému se k ní musíme chovat. Zkuste navinout 3D profil na kus tyče (v našem případě rolfok). Co se stane? Zatímco okraje budou správně napnuté, uprostřed se bude hromadit volná tkanina ze středu plachty. Vznikne tam ošklivý pytel, který má k ideálnímu tvaru plachty velmi daleko. Takto zarolovaná plachta s pytlem u předního lemu neumožňuje plout ostře proti větru a navíc je profil plachty hluboký a proto naklání loď více, než by odpovídalo velikosti plachty.
Recept je tedy jasný. Nejprve refujeme hlavní plachtu. Genu vezeme plnou tak dlouho, jak to je možné. Takto budeme mnohem lépe stoupat proti větru, jachta bude lépe řiditelná, lépe vyvážená.
Bude-li gena příliš veliká, můžeme si pomoci tím, že posuneme otěžový vozík geny více dozadu a tím genu otevřeme v její vrchní části, vypustíme část větru a uvezeme ji celou déle.
Tato rada obecně platí. Ve stále sílícím větru ale nesmíte zapomenout, že vaše gena má určité pevnostní limity a těm je také třeba trim plachty přizpůsobit.
Foto Pavel Nesvadba
15080
Související články
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?