Druhá kosatka na přídi
Proč na přídi offshore jachet vídáme několik rolfoků, několik kosatek, nebo jen několik stěhů? Proč jsou dvě kosatky lepší než jedna? Stojí za to investovat do vnitřního předního stěhu?
Dvě kosatky na přídi jsou lepší než jedna. A tři mohou být lepší než dvě. I když to je už trochu extrém. Chce to ale malé vysvětlení, protože každá sranda něco stojí.
Jedna gena
Začneme u jedné kosatky. Nebo geny, záleží na velikosti. Standardně se používá na přídi jediná gena, kterou za silného větru zmenšíme zarolováním. Potřebujeme-li se zmenšenou plachtou stoupat, přichází frustrace. Plachta má ze předním stěhem břicho a nestoupá, jak by měla. Druhou chybou je, že zmenšovaná plachta se posouvá více na příď a mezí ní a hlavní plachtou vzniká velká mezera. Vyvážení jachty se mění. A navíc se zmenšuje také směrem nahoru. Je zbytečně vysoko její těžiště.
Více plachet na přídi
Kromě geny na předním stěhu můžete mít instalovaný vnitřní přední stěh, který vede od druhého sálingu na přední palubu za kotevnu (obvykle). Na tento stěh se vytahuje menší kosatka, která je určená do silnějšího větru. V takovém případě máme na slabý vítr genu na předním stěhu a do silného větru máme připravenu malou kosatku na vnitřní přední stěh. Je plochá, nenaklání loď, dobře stoupá, je blízko stěžně a nízko nad palubou. Samé výhody.
Také tato malá kosatka může být na rolfoku. V takovém případě ale musí být vnitřní přední stěh pevný, a to překáží při manévrech s velkou genou. Aby byla přední paluba volná, je lepší stěh demontovatelný, ideálně syntetický.
Na některých jachtách na dlouhé plavby může být kosatek na přídi ještě více. Podívejte se na jachty na Vendée Globe například.
Popis obrázu: Na obrázku máte označenou přibližnou polohu těžišť kosatek. Těžiště kosatky na vnitřním předním stěhu je nejníže, což je v silném větru výhoda.
7469
Související články
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Proč nejde zarolovat gena
Proč nejde zarolovat gena
Potřebujete sbalit genu a nedaří se. Buď nejde rolovaní na začátku, nebo na konci. Příčina je pokaždé jiná.
Označení napětí výtahů
Označení napětí výtahů
Jak už jsme zde v mnoha článcích uváděli, jedním ze základních trimovacích prvků na které je dobré během plachtění nezapomínat jsou výtahy plachet. Nastavením jejich napětí velmi výrazně ovlivňujeme tvar plachty pro danou sílu větru. Jak ale jednoduše poznat, jak moc je výtah zrovna napnutý?