Hackeři "unesli" Putinovu superjachtu a poslali ji do pekla
Jedním ze spíše kuriózních následků ruské "speciální operace" na Ukrajině, jak Moskva nazývá svůj zločinný kořistnický útok, je „speciální operace“ anonymních hackerů. Ti si zmanipulováním dat na webu MarineTraffic.com vystřelili z ruského prezidenta a poskoků, kteří spravují jeho soukromou námořní flotilu.
Terčem hackerského vtípku se stala Putinova jachta Graceful. Tu nechal majitel 8. února přemístit z Hamburku, kde procházela údržbou a drobnými úpravami, do bezpečnějších vod Baltského moře, protože si byl vědom zvrácenosti svých plánů a obával se, aby se jeho loď, kterou převzal v roce 2014 za 100 milionů dolarů, nestala předmětem odplaty.
Z hledáčku hackerů ale nezmizela. Zatímco dosud superjachta běžně plula pod volacím znakem UBGV8, nyní je na webu MarineTraffic.com k nalezení pod znakem FCKPTN. Navíc se vtipálkům podařilo i změnit údajnou polohu plavidla – žádný bezpečný přístav kdesi v Kaliningradu, ale spíše ukrajinská Oděsa nebo Mykolajiv na severu Černého moře. Web hlásí, že aktuální poloha jachty se nazývá „Hell“ (peklo).
Na případ upozornil reportér Bloombergu Ryan Gallagher, který tvrdí, že skupině anonymních hackerů se povedlo nabourat trackovací data lodi. Má se za to, že za iniciativou je skupina The Anon Leaks, což je odnož známých Anonymous.
Podle Gallaghera hackeři dokázali zmanipulovat systém AIS, který se používá k určení polohy lodí. „Řekli mi, že chtěli, aby se i této jachty dotkla sankční opatření, a také dopřát lidem v těžkých časech alespoň chvilkové rozptýlení,“ uvedl Gallagher na twitteru.
Jachta Graceful se stavěla od roku 2005 částečně v Rusku, částečně v Německu, kde měla konstrukci na starost loděnice Blohm + Voss. Luxusní plavidlo má vnitřní bazén, tančírnu, vinný sklep, heliport a posilovnu.
Spolu s útokem na Ukrajinu byla zároveň zahájena také válka o kyberprostor, který je aktuálně dějištěm největšího výskytu hackerských útoků. Právě Anonymous již Putinově administrativě vyhlásili „kyberválku“ s cílem vyřadit z provozu vládní weby a státní či prorežimní média.
3169
Související články
Co nahradí AIS?
Co nahradí AIS?
Automatický identifikační systém AIS byl vyvinut v 90. letech a do provozu se prosazoval v první dekádě nového tisíciletí. Postupem let se stával díky silnějším vysílačům, aktualizacím softwaru a dalším inovacím stále spolehlivějším. Nyní se chystá hlubší integrace AIS s ostatními prostředky námořní komunikace, jejímž výsledkem bude robustní systém výměny dat na moři.
Nejvytíženější námořní trasy
Nejvytíženější námořní trasy
Globální obchodní výměna se odehrává na moři. Podíl lodní dopravy na veškerém světovém transportu zboží dosahuje 90 procent. Podívejte se na mapu vytíženosti námořních tras.
Rusové plují na tajňačku. Tankery vypínají AIS
Rusové plují na tajňačku. Tankery vypínají AIS
Ruské tankery převážející ropné produkty stále častěji tají svůj pohyb. Důvodem je nejspíš snaha vyhnout se bezprecedentním sankcím vyvolaným invazí na Ukrajinu.