Hladina oceánů stoupá nad očekávání rychle
Jako obyvatel země (zemí – myslím-li i Slovensko) ve středu Evropy se nás na první pohled růst hladiny oceánů netýká. Podle všech předpokladů to ale vypadá, že se dějí velké věci a my zatím jen stojíme s kbelíkem v ruce proti protržené přehradě.
Růst hladiny moře o pár decimetrů, nebo i o metr, se České republiky s nejnižší nadmořskou výškou 115 metrů nad mořem nemůže dotknout. Slovensko je na tom v tomto pohledu hůře. K moři má o 21 výškový metr blíže. Přístup k moři však ani v případě našich východních bratří není aktuální. Zatím… Protože se dějí věci...
Hladina oceánů roste a roste rychleji, než jsme předpokládali. V úterý byly zveřejněny revidované údaje v Ocean Science. Tento růst zasáhne 2/5 lidské populace, která žije na pobřeží a v jeho blízkosti. Půjde například o pojištěný majetek v hodnotě bilionů dolarů. Tento majetek je ohrožený bouřemi a povodněmi. Zde už není pravda, že by se nás to netýkalo. Pojišťovny musí rozkládat svá rizika. Nemohou (nechtějí) platit více, než vyberou (v tomto směru jsou velmi konzervativní), proto musí více vybrat, aby mohly více vyplácet. A to se nás už týká.
Poslední výzkumy ukazují, že budeme muset redukovat emise uhlíku mnohem více, než jsme předpokládali. Abychom udrželi hladinu oceánů pod kontrolou.
"Znamená to, že náš uhlíkový rozpočet je ještě vyčerpanější," uvedl Aslak Grinsted, geofyzik z univerzity v Kodani, který je spoluautorem výzkumu. Ekonomiky potřebují snížit emise o dalších 200 miliard metrických tun uhlíku - což odpovídá přibližně pěti letům globálních emisí – abychom zůstali na prahových hodnotách stanovených předchozími prognózami, uvedl.
Nová pozorování ukazují, že do konce století může moře stoupnout o půl metru, pokud průměrná teplota stoupne jen o 0,5°C. V současnosti se ale zdá, že teplota stoupne do konce století o 2°C a to by znamenalo vzestup mořské hladiny o více než 1 metr.
Rostoucí teploty roztavily již 28 bilionů metrických tun ledu - to odpovídá 100 metrů silné ledové vrstvě pokrývající celé Spojené království. Tato čísla zvyšují pravděpodobnost nejhorších klimatických scénářů. I tak se ukazuje, že nejhorší dřívější předpoklady byly příliš konzervativní.
Navzdory výzkumům zde máme dost Václavů Klausů, kteří budou stále tvrdit opak. V rybářských holinkách na vrcholu Řípu budou vykřikovat, že je svět v pořádku. Dokud je mořská hladina neumlčí...
8968
Související články
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Závazky k omezení emisí produkovaných lodní dopravou, které přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO), jsou podle mnohých málo ambiciózní a je z nich patrná snaha řešení spíše odkládat. Zhruba 84 procent lodní dopravy prochází přístavy v Evropě, Číně a Spojených státech. Pokud by tyto země nastavily přísná emisní pravidla pro připlouvající lodě, odvedly by za pár let práci, na kterou si IMO vyhradila celá desetiletí. Tvrdí to nová zpráva Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E).
Na vzduchovém polštáři…
Na vzduchovém polštáři…
Honba se úsporami paliva a škodlivých emisí se nevyhýbá ani největšímu provozovateli turistických lodí Carnival Corporation. Další část flotily opatří vzduchovým polštářem na spodku trupu.