Search
× Search
Jachta pro offshore plavby
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jachta pro offshore plavby

Porovnáme-li jachty vyráběné před 30 lety a dnes, uvidíme na nich veliké rozdíly. Některé jsou dány novými poznatky, jiné má na svědomí jiné určení jachet. K čemu však mají sloužit dnešní moderní jachty? Jsou ideální pro dlouhé offshore plavby?

Výrobci nabízejí desítky či stovky typů jachet, nabízejí novinky pyšnící se prostorem v podpalubí, novým uspořádáním, velikým kokpitem, moderním designem na palubě i v podpalubí. Vše má své klady, ale také zápory. Jde o to, k čemu chceme svoji jachtu používat.

Standardní produkce

Foto archiv

Foto archiv

Maríny jsou plné jachet, všechny jsou ale stejné.

 

Standardní produkcí je možné nazvat většinu výrobků velikých loděnic jako jsou Jeanneau, Bénéteau, Dufour, Bavaria, Elan či Hanse a Dufour. Všechny tyto jachty jsou vyráběny v poměrně velkých počtech a musí tedy vyhovovat co největšímu počtu zákazníků. Najdeme na nich nejvíce kompromisů mezi plavebními vlastnostmi, cenou, designem, prostorností, či uspořádáním. To má na vzhled a zařízení těchto lodí vliv.

Na lodích standardní produkce tak nacházíme věci, které mají celkem daleko k ideálu jachty určené k dlouhým plavbám. Není to dáno tím, že by si tyto nedostatky loděnice a designéři neuvědomovali, ale nutností ke kompromisu, který ocení co nejvíce zákazníků.

Určení
Foto archiv

Foto archiv

Pro velkou část majitelů jachet vede nejdelší plavba do nedaleké zátoky na bóji.

 

Velikými zákazníky světových loděnic jsou charterové společnosti, jejichž potřebám je mnoho vyráběných lodí uzpůsobeno. A dále jsou tu majitelé, kteří vyplouvají obvykle jen na kratší víkendové plavby, či na letní dovolenou. Těch je většina. Požadavky jsou jasné. Charterové společnosti především potřebují lodě s maximálním počtem kajut, schopné plout relativně rychle ve slabém větru, rychlé při použití motoru, jednoduše ovladatelné, snadno udržovatelé, které mají na první pohled pohodlné podpalubí, veliký kokpit se stolkem, dobrý přístup na záď atd. Není třeba, aby se tyto lodě chovaly dobře v bouřlivém počasí, v takovém počasí se nepluje. Není nutné na jejich palubách žít dlouhé hodiny a dny v náklonu, protože většinu času stráví na kotvě nebo v přístavu. Jde zkrátka o jachty určené především k denním plavbám za mírného počasí. Celková délka plaveb je jen zřídka delší než dva týdny.

Také soukromí klienti loděnic mají často podobné požadavky, jako charterové společnosti. Většinu času vidíme soukromé jachty stát v přístavech. Důvod je prostý, jejich majitelé mají plné ruce práce s tím, aby své jachty uživili. Proto zbývá na plavby na moři jen minimum času. Na loď se tak často vydávají jen na krátké plavby, jejichž program je velmi často podobný plavbám charterových jachet. Jde o krátké skoky mezi kotvišti a přístavy. Na dlouhé plavby se vydávají jen ti, kteří mají kromě dostatku finančních prostředků i dostatek času na jejich utrácení.

Co potřebujeme pro dlouhé plavby

Foto P.Szamer

Foto P.Szamer

Tento interiér se sice může zdát těsnější, ale za plavby je mnohem praktičtější.

Pokud se chceme na lodi vydávat na dlouhé plavby, jsou naše požadavky na loď a její vybavení zcela jiné, než jsou požadavky svátečních jachtařů a charterových firem. Standardní produkce pro nás v takovém okamžiku není bez mnoha úprav vhodná. Samozřejmě je možné se i na lodích vyráběných ve velkých sériích vydávat na dlouhé plavby, nejsou však pro tyto účely optimální. To říkáme i přesto, že jsme si vědomi, že většina jachet vydávajících se přes oceán patří mezi sériovou produkci.

Vydáváme-li se například na dlouhé plavby přes oceán, na první místo v žebříčku hodnot se dostává schopnost lodi zdárně se vypořádat s bouřlivým počasím. V bouřlivém počasí je minimálně omezeno naše pohodlí na palubě, v nejhorším případě je pak ohrožen i náš život. Proto je nutné, aby se jachta s podobným počasím dokázala zdárně vyrovnat. Tvar trupu má být bouřlivému moři uzpůsoben, na další místa v žebříčku hodnot se tak odsouvají rychlost lodi a prostornost v podpalubí.

 

Foto P.Szamer

Foto P.Szamer

Z podobné knihovny knihy nevypadnou ani na vlnách.

Další věcí, která s bezpečností samozřejmě souvisí, je kvalita provedení. Vše na lodi by mělo být v maximální možné míře spolehlivé. Pokud se má něco pokazit, samozřejmě se to pokazí v okamžiku, kdy si to nejméně přejeme.

 

Důležitým aspektem je dostupnost náhradních dílů a servisu. V tomto ohledu je dobré volit značky, které jsou nejrozšířenější, i když samozřejmě nemusí být nejlepší. To se týká i lodních motorů, čerpadel, generátorů, ledniček, či kormidelních zařízení a jiné výbavy lodi.

 

Důležité je i oplachtění lodi. Zatímco na lodích standardní produkce najdeme dnes nejčastěji rolovací genu a hlavní plachtu, na dlouhé plavby potřebujeme mnohem více. Bouřkové plachty jsou samozřejmostí, stejně jako možnost, mít je na co vytáhnout. Pro dlouhé plavby je ideální kutrové oplachtění, nebo možná instalace vnitřního předního stěhu, na který je možné vytahovat menší kosatky, včetně kosatky bouřkové.

 

Foto archiv

Foto archiv

Hluboký, dobře chráněný a bezpečný kokpit oceníme ve chvíli, kdy se zhorší počasí.
Velký a dobře přístupný kokpit je sice výhodný na charterových lodích, ne však na lodích určených pro plavby v extrémním počasí. V takovém případě je lepší kokpit menší a hlubší. Hlubší kokpit proto, že je bezpečnější pro posádku a menší proto, že v případě zaplavení vodou je vliv na stabilitu lodi menší.

Všechny uzavíratelné úložné prostory na palubě musí být pro případ extrémního počasí vybaveny těsněním, které zabrání, aby se do podpalubí dostala voda. Pokud jde o veliké nedělené prostory, instalujeme v nich věšáky na lana a fendry, prostor rozdělíme, aby byl přehlednější.

 

Co a jak v podpalubí

Foto P.Szamer

Foto P.Szamer

Dobře přístupný motorový prostor je pro údržbu velmi důležitý.


Také podpalubí jachet musí doznat zásadních změn, pokud mají být vhodné pro dlouhé plavby. Prvotní je zde opět bezpečnost. Při pádu v podpalubí se můžeme velmi snadno zranit, příčinou zranění mohou být i létající předměty v podpalubí.

Prostorné podpalubí lodi a veliké kajuty, to vše sice dobře vypadá, není to však praktické. Veliký volný prostor je místem, kde může dojít k nebezpečným pádům. Proto jsou z hlediska bezpečnosti lepší lodě, jejichž interiér je těsnější. Dále jsou v interiéru důležitá madla, kterých se můžeme bezpečně držet. Nejen v salonu, ale také v kuchyni, v kajutách, či na toaletách.


Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Ze stolu bez zvýšeného okraje v náklonu vše spadne. Volný prostor a ostré hrany jsou navíc nebezpečné.
Z hlediska bezpečnosti je dále na lodi důležité pečlivé upevnění všech těžkých předmětů. Nejde jen o olověné akumulátory, ale také o podlážky v lodi, nebo o víko lednice. Pokud si jachta v bouři lehne na bok, mohou poletující těžké předměty způsobit posádce nepříjemná zranění. To se samozřejmě týká i menších předmětů, jako jsou prkénka, láhve, hrnce, talíře, či nože. Vše musí být za plavby bezpečně uložené.

Podlážky na podlaze lodi sice mají být upevněné, není však ideální je mít přišroubované. V případě díry v trupu, by trvalo příliš dlouho, než bychom podlážky odšroubovali a dostali se k poškození. Ideálním řešením jsou jednoduché zámky, kterými se podlážky upevní.

S bezpečným uložením všech věcí na palubě souvisí také instalace uzavíratelných skříněk, místo polic. Na moderních jachtách často police najdeme. Jsou levné a díky nim působí interiér lodi prostorněji. Praktické však nejsou. Bezpečně na nich umístíme jen minimum věcí. Proto vždy je nutné preferovat skříňky, pokud možno s praktickými přihrádkami na talíře, sklenice a další nádobí.

Ostré hrany a rohy jsou na lodi velmi nebezpečné. Dříve byly na lodích všechny hrany zaoblené, dnes je tomu často naopak. Říká se tomu moderní interiér. Pokud však spadneme hlavou na ostrý roh nábytku v lodi, může to mít pro nás fatální následky. Modernost interiéru pak již neoceníme.

Praktičnost a pohodlí

Foto archiv

Foto archiv

Velké lůžko uprostřed kajuty je hezké v přístavu. Pokud ale nepoužijete zábrany lee cloth, na rozbouřeném moři se nevyspíte.


Život na palubě by měl být při dlouhých plavbách co nejpohodlnější. Neměli bychom padat z lůžek, máme mít kam pověsit mokré věci, musíme mít možnost si uvařit i na vlnách.

Krásná veliká dvojlůžka ve středu kajuty sice výborně vypadají, ale pokud nejsou vybavena zábranami proti pádu nazvanými lee cloth, budeme z nich vypadávat. Stejná zábrana by měla být umístěna i ve středu lůžka, aby vše na lůžku nespalo v jednom koutě. Zábrany lee cloth by měly být instalovány i v salónu na lavicích u stolu. Salon lodi je nejpříjemnějším místem k pobytu na rozbouřeném moři, proto by měla být možnost zde spát.

Praktickým doplňkem, který se z nových jachet vytrácí, je zvýšený okraj jídelního stolu. Kdo zažil dlouhodobou plavbu na vlnách v náklonu, ví, o čem mluvím. Na stolech bez výrazně zvýšeného okraje se nic neudrží. Spadnou vám příbory, miska na polévku, ale i prkénko s cibulí, kterou máte připravenu na krájení.

Foto archiv

Foto archiv

Čím více je kuchyně uzavřená, tím bezpečnější je vaření za bouřlivého počasí.
Zvýšený okraj by měl mít i okraj pracovní desky v kuchyni. Kromě již zmíněného důvodu je to i proto, aby voda z desky nestékala na podlahu salonu.

V kuchyni je samozřejmě ideální dvojdřez. Oba dřezy by měly být hlubší, aby z nich v náklonu nevytékala voda. Příliš veliké dřezy znamenají při mytí nádobí příliš velikou spotřebu vody. U dřezu by měl být i kohoutek na mořskou vodu, který je obvykle poháněn nožní pumpou.

Lednice s přístupem shora není sice příliš přehledná, je však energeticky úspornější, než lednice přístupná z přední strany, která má velké tepelné ztráty. Lednice má mít výpust zkondenzované vody.

Tvar kuchyně by měl být takový, aby se kuchař mohl i při plavbě na vlnách snadno zapřít.

Elektronická navigace sice dnes vytlačuje klasické papírové mapy, přesto je na lodi musíme mít. Navigační stolek by tedy měl být tak veliký, aby práci s mapami umožňoval. Zároveň zde musí být místo na umístění všech potřebných navigačních a komunikačních přístrojů. Součástí navigačního koutku by měla být i knihovna. 

Na dosah od hlavní lukny by v podpalubí měl být prostor na pověšení mokrých žluťáků. Ideální je, pokud je tento prostor odvětrán a vytápěn. Může jít o speciální skříň s odtokem vody.

Pokud je na lodi více toalet, je ideální, jsou-li na opačných bocích jachty. Ať je jachta nakloněna na jakýkoliv bok, alespoň jedna toaleta vždy pracuje. Kohouty na odpadech a sání vody by měly být dobře přístupné.

Dobře přístupný musí být samozřejmě i motor lodi a především jeho servisní části.

Jednoduchost

Na dlouhých plavbách oceníme jednoduchost lodi. Jednoduchost znamená méně možností poruch, proto se snažíme pečlivě zvážit vše, co můžeme na palubě oželet. Technické vymoženosti jsou sice dobrým pomocníkem, ale také špatným pánem. Pokud při stání v přístavu strávíme většinu času sháněním náhradních dílů nebo technika, který je schopen vybavení lodi opravit, ztrácíme potěšení z plavby. Proto ještě jednou připomínám, že základní požadavek na jachtu určenou k dlouhým plavbám by měl znít – jednoduchost.







 

13099
Na horu