Search
× Search
Jak dostat záď k molu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak dostat záď k molu

Couváte bokem k molu. Už jste na místě, kde chcete stát, jen místo bokem u mola stojíte 1,5 metru od zdi a na břehu není nikdo, kdo by pomohl. Jak posunout záď ten zbývající metr a půl k molu?

Je to velmi snadné. Pokud tedy máte šikovnou jachtu s jedním listem kormidla.

Couváte na zpátečku bokem k místu, kde chcete stát (1). Nyní je třeba brzdit. A při brždění otočíte kormidlo maximálně od mola (2). S řadící pákou zacházíte opatrně a přední chod máte s citem zařazený do chvíle, kdy vidíte, že se záď začíná posouvat bokem k molu. Podržíte-li plyn příliš dlouho, loď se vám rozjede dopředu. To si nepřejete.  Vyřadíte a vidíte, jak se jachta posouvá bokem k molu. Tak, jak jste chtěli.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Takto dokážeme bokem posunout celou loď.
Můžeme si to vysvětlit ještě na jednom jiném příkladu. Couváme kolmo k molu a začínáme se stáčet. Roztočíme jachtu a jakmile jsme souběžně s molem, necháme kormidlo, kde je a začneme brzdit.  Příď měla celou dobu tendenci se stáčet k molu setrvačností v oblouku. Nyní prop washem (brzdíme) začneme bokem k molu posouvat záď. Při troše citu se celá loď posune bokem k molu.  Nepočítejte, že takto posunete jachtu bokem 4 metry, ale s trochou šikovnosti a trpělivosti dva metry dáme.

Toto samozřejmě lépe funguje na modernější lodi s kratším kýlem, než na starší jachtě s dlouhým kýlem. Důležitá je také poloha lodního šroubu vůči kormidlu. Čím blíže je lodní šroub ke kormidlu, tím lépe.

Mnoho podobného najdete v knize Přístavní manévry. nebo vás to naučíme. Na kurzech v Praze i v Chorvatsku

Chcete-li se nejprve přesvědčit, jak přínosné pro vás kurzy mohou být, zkustě naši online přednášku o přístavních manévrech.

1915
Na horu