Jak zničit mořské dno
Včera jsem byl svědkem situace, kvůli které by snad mělo být zakázané kotvení. Devastace mořského dna ve stylu ruchadla bratří Veverkových.
Stáli jsme v zátoce Stiniva na Hvaru. Je zde kamenné molo, zbytek zátoky je hluboký cca 10 – 12 m, až blízko u břehu se dno zvedá. Zátoka je na kotvení poměrně úzká. Dříve bývalo celé dno zátoky porostlé lukami mořské trávy Posidonie. Dnes již je Posidonie na méně než 50 % a mnohé porosty jsou tak rozdrobené, že jsou na cestě k zániku. V Posidonii kotva nedrží.
Včera se v zátoce pokoušela zakotvit Bavaria 46 s charterovou posádkou kdovíodkud. Loď měla nefunkční vrátek. Posádka si připravila na palubu tak 25 m řetězu a spustila kotvu na dno. Následoval test kotvy. Couvání, couvání, couvání, tak dobře 75 m. Neuspokojivý pokus!
Následovalo ruční vytažení kotvy, při kterém ze záhadného důvodu často asistoval příďový propeler.
Popojet do další brázdy a stejný postup. Kotva na dno, orání zátoky, kotva ven.
Tato mořskému dnu nelibá činnost trvala s přestávkami dobře dvě hodiny. Od dalšího zkypřování mořského dna byla jachta odrazena až přicházejícím soumrakem. Tehdy se sebrala a zmizela do tmy.
Na dně po ní zbyla poušť.
Připomínám, že 20 % mořských živočichů ve Středomoří je odkázáno na porosty Posidonie. Dříve rybáři, který v zátoce žije, stačilo zajet pro večeři do zátoky. Dnes musí daleko na moře. Devastaci se už v minulosti snažil zabránit cedulí se zákazem kotvení na vnější straně mola. Neúspěšně.
Upozornění na závěr
Práve jsem se byl koupat. Zavírejte v prosím v zátokách fekální tanky...
3978
Související články
Kurz noční plavby a bezpečného kotvení
Kurz noční plavby a bezpečného kotvení
Na podzim jsme připravili nový zdokonalovací kurz pro méně zkušené (nebo méně sebejisté) jachtaře. Tentokrát půjde o kurz noční plavby a bezpečného kotvení. Znovu jde o třídenní kurzy, podobně jako kurzy přístavních manévrů, které budou probíhat v Chorvatsku.
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 4
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 4
Další rozdíl mezi katamaranem a jednotrupou lodí najdeme v kotvení. na rozdíl od jednotrupé jachty, klde je kotva a kotevní vrátek na přídi, je na na katamaranech obvykle vrátek před stěžněm mezi plováky. Proto je třeba kotevní řetěz při kotvení fixovat lanem na obě přídě plováků.
Ve Vrbošce to už nebude jako dříve
Ve Vrbošce to už nebude jako dříve
V nádherném přístavu Vrboška to už nebude jako dříve. Nebo alespoň ne tak, jako tomu bylo poslední 21 rok. Přístav se změní a s ním i jeho atmosféra.