Jaké bylo, je a bude Figaro?
Řekněte Figaro a každý sólový jachtař ví, o co jde. Kdo závodí na Figaru je borec, kdo dokáže vyhrát na Figaru, patří mezi nejlepší světové sólové jachtaře.
Česká republika je dnes ve třídě Figaro zastoupena vynikajícím Milanem Koláčkem. Řeč ale nebude o tom, jak se Milanovi v této třídě vede, ale o změnách ve Figaru.
Figaro 2
Figaro je one design třída cca 10 m dlouhých jachet, které jsou určeny pro sólové a doublehanded závody. Figaro, na kterém se v současné chvíli závodí, je Figaro 2 (2. generace). Lodě byly navrženy Marcem Lombardem a spuštěny na vodu v roce 2003. Nahradily jachty první generace navržené designéry Groupe Finot v roce 1989.
Figaro 3
V roce 2019 nastoupí do hlavního závodu třídy La Solitaire du Figaro pět desítek nových lodí Figaro Beneteau 3. Jde o lodě navržené designéry VPLP, kteří jsou známí především ze světa vícetrupých jachet a lodí třídy IMOCA. Figaro 3 je moderní sexy jachta vybavená foily. To je změna patrná na první pohled. Pojďme se ale podívat na pár dalších detailů.
Figaro 2 vs. Figaro 3
Figaro 3 bude o 36 cm kratší, než dnešní Figaro 2. Bude také o 150 kg lehčí. Hmotnost balastu na kýlu je v obou případech stejná, tedy 1100 kg. Stejný je i obsah nádrží na vodní balast 2 x 220 l. Téměř stejná je i šířka lodi, ale Figaro 3 má o 35 cm větší ponor.
I když má Figaro 3 kratší stěžeň, má o 2 m2 větší plochu základního oplachtění. Hlavní rozdíl je ale ve velikosti spinakeru. Asymetrický spinaker na Figaro 3 má o 20 m2 větší plochu.
Na první pohled je také patrný rozdíl ve tvaru přídě, Figaro 3 má příď opačně skloněnou.
Velkým rozdílem je postavení stěžně. Stejně jako na lodích IMOCA je stěžeň posunut na Figaro 3 dále k zádi, cca do středu lodě. Na Figaro 2 je vidět, že je stěžeň více vpředu. Jachta je tímto způsobem lépe vyvážena, nemá tendenci bořit příď do vln a také sailplan je lépe vyvážený.
Foily
Co se týče foilů, jejich opačné sklonění bylo zvoleno kvůli větší spolehlivosti. Foil je v trupu instalován nad vodoryskou, což je lepší pro bezpečnost lodě. Ani v případě jeho uražení by neměla být narušena integrita trupu.
Foily na figaru nemají za úkol zvednout loď z vody, ale zvýší vztlak na závětrném boku, tedy zzvýší její stabilitu a tím i její výkon.
Foily do běžných jachet?
Beneteau bude mít jako první sériový producent zkušenosti s foily. To se může brzy projevit na produkci loděnice. Podívejte se na cruiser racery řady First. Už dlouho se zde nic nového nestalo. Že by se připravoval First s foily? To by byla slušná frajeřina, ne?
Parametry Figaro 3
Celková délka |
10,85 m |
Délka trupu |
9,75 m |
Délka na vodorysce |
9,00 m |
Šířka |
3,40 m |
Šířka na vodorysce |
2,40 m |
Ponor |
2,50 m |
Výtlak |
2 900 kg |
Balast |
1 100 kg |
Plocha hlavní plachty |
39,5 m2 |
Plocha kosatky |
30,5 m2 |
Velký spinaker |
105 m2 |
Design |
VPLP |
Více |
www.beneteau.com
|
5334
Související články
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Milan Koláček shání spolupracovníka
Milan Koláček shání spolupracovníka
Kdo by neznal sólového jachtaře Milana Koláčka… Poslední tři roky se věnuje trochu jiné činnosti, která ale s jachtingem souvisí. Vyrábí zajímavé kompozitové díly, mnohé z nich na jachty. Výroba se rozjela a nyní Milan hledá spolupracovníka.
Co o foilech nevíte
Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.