Search
× Search
Jedeme na regatu
J. Hirnsal
/ Kategorie: Technika plavby

Jedeme na regatu

Blíží se jaro. Závodní sezóna. Na startech regat se znovu objeví celá řada nováčků. Nejčastěji budou závodit na charterových lodích. Pokud jim nevadí jisté významné limity, vyplývající z vypůjčené lodě, je to stále nejlevnější způsob, jak tento nádherný sport provozovat na moři.
Většinou vše začíná tak, že vás někdo přemluví na výlet na lodi. Pak to pokračuje zkouškou na kapitána, dovolenou s rodinou a vzápětí jste s přáteli na regatě. Proč? Protože jachting je sport pro každého. Nezáleží, kolik je vám let a jaký jste atlet. Jachting nerozlišuje věk a může být i pro hendikepované. 

A proč na regatu??? Protože brzy pochopíte, že mít papír na řízení lodě není všechno. Zkušenost dělá kapitána kapitánem. Regata přináší spoustu stresových situací, které vám pomohou snadněji odhadnout míru nebezpečí a tím omezit stres vaší budoucí posádce na dovolené, kde na to třeba budete sami. 

Kontrola lodi
Aby vás bavilo i závodit, je dobré si říct pár maličkostí spojených s charterovými loděmi, které je třeba překontrolovat před závodem. Jinak by se vám mohlo stát, že vaše loď nebude dosahovat stejného výkonu jako soupeřova a vy budete dojíždět daleko za ostatními. A to vás asi přestane brzy bavit. Nehledě na to, že vám to nepřinese ani zmiňovanou zkušenost do budoucna. 

Plachty
Jako při každém závodě je důležitá rychlost. A bezpečnost. Pro rychlost je rozhodující trup lodě, plachty a posádka. Bezpečnost je o vybavení. Nechci tu psát o přebírání inventáře lodě. To je samozřejmost. Většina charterových lodí je vybavena pro danou oblast plavby dobře. Dejte však pozor při kontrole plachet a lanoví. Plachty jsou motor a lana jejich řadicí páky. Může se stát, že plachta nebo lano jsou poškozené a to může být při závodě omezující (je to přeci jen spotřební materiál).
Plachty musí být v takovém stavu, aby vydržely celý závod. Při kontrole proti světlu hledejte prosvítající místa. Ty vypovídají o značném opotřebení. Slabé místo může znamenat nejen zkažený závod, ale také nemalý zásah do peněženky.
Pokud máte sebemenší podezření, že spinaker nemá odpovídající rozměry, zkontrolujte si jej s náhodně vybraným soupeřem. Malý spinaker nemusí být na lodi proto, aby vás poškodil. Charterové lodě se používají převážně pro týdenní rodinné výlety. Při těch je menší spinaker spíše kladem. A později ho někdo zapomene vyměnit.

Trup
Co je důležité, je kontrola trupu lodě. I když se vám pod vodu nechce, je důležité vědět, jak vypadá dno lodě. Ani ne kvůli bezpečnosti, ale hlavně kvůli míře znečištění pod čarou ponoru. Zarostlý trup je pomalý. I drobné nečistoty mohou být problém. Mohou například blokovat volné sklápění vrtule. To zpomaluje loď. Při čištění trupu buďte opatrní, ať moc nepoškodíte ochrannou vrstvu - antifouling. Pokud to přeženete, mohlo by se stát, že vám charterová společnost naúčtuje nový nátěr. Navíc plavat v oblacích antifoulingu není nic příjemného, nátěr je jedovatý, obsahuje těžké kovy. To by v extrémním případě mohlo být i důvodem pro mastnou pokutu kvůli znečištění životního prostředí.

Stěžeň
Jeden z fenoménů bylo přepínání stěhů stěžně. Obecně platí, že je potřeba zkontrolovat, zda stěžeň stojí rovně v ose lodi. Pokud je při jízdě ostře k větru závětrný stěh uvolněný, dotáhněte ho tolik, abyste stejný počet otáček mohli dotáhnout i na druhé straně po obratu. Nijak zvláště to však nepřehánějte, neboť výsledek by mohl být horší, než původní nastavení stěžně. Jde o to, že napětí, které tam má být, nikdy pořádně nezměříte bez k tomu určených pomůcek.
Navíc změna napětí hlavních stěhů vyžaduje i změnu nastavení diagonálních vantů, jinak vám z toho vznikne křivý luk. A ještě jedna důležitá věc, která vám pomůže si udělat v této otázce jasno. Obecně totiž platí, že ve slabším větru je dobré mít ve stěžni menší napětí a s přibývající silou větru je třeba mít větší napětí. Snad je teď jasné, že jen s šroubovákem a kleštěmi je vaše snažení, plýtvání časem.

Posádka
Snažte se jezdit co nejvíce se stálou posádkou a udržovat na palubě stejné pozice. Všichni takto porostete mnohem rychleji. Nakonec i díky tomu, že vícečlenné posádky je velmi těžké držet pohromadě, každý si časem vyzkouší i posty, na které nebyl primárně určen.
Dám vám příklad: Běžně je posádka lodi 8-10 členná. To je minimálně 8 různých pozic. Potřebujete 8 regat, abyste si všechny pozice jen vyzkoušeli. Při deváté regatě jste se rozhodli, co vám na lodi jde nejlépe. Ale to jste znovu na začátku, protože od chvíle, kdy jste jel naposledy na konkrétní pozici, utekla dlouhá doba a vy si sotva pamatujete, co máte dělat. Konkurent na vedlejší lodi jede už minimálně pátou regatu na stejné pozici a velmi dobře se ve svých činnostech orientuje. Proč o tom mluvím? Abyste jeli s lodí rychle, musí být i vaše posádka rychlá a nesmí vytvářet zmatky z nevědomosti.
Nakonec zbývá už jen pár maličkostí jako prevence. Většinou pravidla dovolují, často dokonce doporučují, uložit kotvu do kotevny, aby nedošlo k roztržení spinakeru nebo k zachycení druhé lodě při těsném startu. Doporučuji projít a oblepit ostré hrany různých částí lodě jako jsou: čepy relingů a jejich závlačky, konce sálingů, závlačky vně trimovacích terminálů předního a bočních stěhů. Ochráníte tím nejenom plachty, které musí vydržet až do konce regaty, ale i sebe před pořezáním ruky.
Také se snažte šetřit s množstvím oblečení a proviantu, které berete na loď. Berte si jen to, co opravdu budete potřebovat s ohledem na počasí, jelikož každé kilo navíc je třeba násobit osmi osobami a každé další závaží zpomaluje rozjíždění lodě a navíc přebytečné oblečení zmenšuje prostor. Zkušení skippeři na regatě vypouštějí i nádrže s vodou. Pokud už něco těžkého vezete, srovnejte to od nejtěžší věci do těžiště lodě, což je kýl. A nakonec si nezapomeňte srolovat lazybag na ráhno, aby nebortil vítr při obtékání plachty.
Příště si povíme o tom, jak kormidlovat rychleji. 

JOHAN

8645
Na horu