Kdy je třeba refovat
Častá otázka zní: „V jak silném větru musím refovat?“ Lidé chtějí exaktní čísla. Ta ale neexistují. Tak kdy je tedy čas na ref?
V první řadě si připomeneme poučku předvídavého cruisingového jachtaře: „Když tě poprvé napadne zarefovat, udělej to!“
Mnozí řeknou, že je to postup člověka, který se příliš drží při zdi. To je pravda. Turistický jachtař však chce především doplout do místa B. Bez problémů. Jestli tam bude o hodinu dříve nebo později, není důležité. Když to bude bezpečné a bez krizovek.
Jiný namítne, že závodní lodě vezou plné plachty i ve 30 uzlech větru. Také pravda. Jde ale o závodní lodě. Čas v cíli je nejdůležitější. A na palubě je dostatečně početná a zkušená posádka, aby zvládla situace, které jsou pro turistu s manželkou krizové.
Cit
Plujete proti větru, loď se příliš naklání. Více, než je pro vás pohodlné. V tom případě to můžete vyřešit zarefováním. Je-li náklon nepříjemný, zarefujte. Je čas.
S náklonem jste ochotni se smířit, ale musíte mít kormidlo výrazně vytočené, aby loď jela rovně. Je to dřina a kormidlem navíc brzdíte. To je také čas, kdy je třeba zmenšit plachty.
Máte starou plachtu a na stoupačce je její profil v dolní části již nechutně vytahaný. Také to je čas na ref. Jakmile dáte první ref, zjistíte, že je plachta mnohem plošší, loď se méně naklání a jede lépe.
Příliš mnoho práce
Plujete na zaďák nebo na bočák. Loď je rychlá, rozjíždí se z vln a od kormidelníka to vyžaduje mnoho aktivity, aby ji udržel na kurzu. Také to je chvíle na ref. Uvědomte si, že pokud kormidelník loď nezvládne, ta nekontrolovaně vyostří, budete stát proti větru, který je mnohem silnější, než se vám zdálo. Na to je jednoduchý příklad. Plujete po větru, který má rychlost 25 uzlů. Protože je vaše rychlost 7 uzlů, cítíte na palubě vítr jen o rychlosti 18 uzlů. Neudržíte loď na kurzu, ta vyostří a loď jede proti větru. V tu chvíli cítíte na palubě 25 + 7 = 32 uzlů. To je skoro dvojnásobná rychlost.
Ještě několik rad. Pokud vám jde o pohodlnou plavbu, refujte podle poryvů, nikoli podle průměrné síly větru. K čemu vám je, že průměrně fouká 15 uzlů, když ve 30 uzlech leží vaše loď na boku a kuchař v kuchyni balancuje s vroucí vodou v hrnci na špagety?
Ztratíme rychlost?
Obavy, že po zarefování hlavní plachty ztratíme rychlost, jsou liché. Zpomalení lodi bude velmi malé, pokud vůbec nějaké. Může se stát, že i po zmenšení plachet poplujeme stejně rychle.
Nejdřív hlavní!
A ještě jedna rada na závěr. Jste-li na lodi s rolovací kosatkou, refujte nejprve hlavní plachtu. Zmenšená kosatka ztrácí správný profil a především na stoupačku pak loď ztrácí. Se zmenšenou hlavní plachtou je to OK.
8501
Související články
Vítr, náš nejlepší kamarád
Vítr, náš nejlepší kamarád
Německý expert na energetiku Daniel Hautmann v nové knize předkládá návod, jak na přirozeném zdroji energie znovu vystavět celá odvětví. Začíná námořní dopravou.
Odkud přijde poryv a jak bude silný
Odkud přijde poryv a jak bude silný
Předpověď slibovala 12 uzlů a místo toho bojujeme s 20 uzly větru. Znamená to, že předpověď zase nevyšla, nebo je chyba na naší straně a něco nevíme?
Vítr a slunce levnější než uhlí a plyn
Vítr a slunce levnější než uhlí a plyn
Pokud se dnes do některé části světa rozhodneme zavést elektřinu, vyjde nejlevněji použít slunce nebo vítr. To není výkřik zelených fanatiků, ale analýza agentury BloombergNEF.