Když se na lodi všechny kladky točí
Z paluby charterových jachet jistě všichni znáte okamžiky, kdy se snažíte zatáhnout za lano, které se ani nehne, protože se ani nehnou nekvalitní kladky, kterými je loď osazena. Nebo chcete spustit plachtu, ale ta nesjede dolů, protože se jezdci kousají na stěžni. Všechno je dřina.
Na takové jachtě se vám snadno stane, že se vykašlete na trimování geny, protože otěžový vozík nejde v tahu posouvat. Buď proto, že lano posouvající otěžový vozík je tak málo spřevodovaný, že není možné ho dotáhnout, nebo tam není vůbec a vozík je nutné posouvat ručně. Když dotáhnete otěž a zjistíte, že je vozík příliš vzadu, museli byste otěž znovu povolit, aby bylo možné ho dotáhnout. Místo přesného ladění plachty pak posouváte vozík vlastně jen odhadem. Je to frustrující.
Foto Pavel Nesvadba
Na stěžni je dvojice vinšen Andersen, s výtahem je tak možné pracovat z kokpitu, nebo od stěžně.
Před pár dny jsme vám představovali hliníkovou jachtu Maya, která je na prodej. Na této lodi si dal majitel záležet na tom, aby práce s plachtami byla hrou. Všechny kladky na lodi jsou ložiskové. To znamená, že se všechny kladky točí, i když jsou v maximálním tahu. Netýká se to jen kladek na palubě, ale například i těch v hlavě stěžně. Stejně tak jsou ložiskové jezdce na otěžových vozících geny i hlavní plachty. Potřebujete-li trimovat genu, může být dotažená otěž i stále stačí chlapská síla na posun otěžového vozíku. Plachty je tak možné dokonale vytrimovat. Ložiskové jezdce najdete i na hlavní plachtě, ložiskové jsou i kladky vedoucí spoušť rolfoku. Proto se plachta dobře roluje.
Dalším pomocníkem na palubě jsou celonerezové vinšny Andersen. Jedná se o nejlepší nerezové vinšny na světě, které jsou navíc nádherným kouskem železa… Na palubě jich je šest, čtyři v kokpitu a dvě na stěžni. Na jejich velikosti se nešetřilo. Správná velikost vinšny znamená méně práce při trimování.
Foto Pavel Nesvadba
Low friction rings na barber hauleru.
Dále jsou na lodi použité moderní low friction rings, které na některých místech kladky nahrazují, protože jsou lehčí. Příkladem mohou být barber haulery, které vidíte na videu na spinakerových otěžích.
Díky vybavení, které je na této lodi použito, je práce s plachtami radostí. Plachty se snadno trimují, protože vše běží podobně, jako je tomu na závodních speciálech. Stejně jako na závodních lodích jsou i kladky místo nerezovými šekly upevněny lanky z dyneemy. Na hliníkové lodi to má dvě velké výhody. Uchycení kladek nic neváží a nedochází ke střetu dvou kovů, hliníku a nerezi.
1524
Související články
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Nově vypsané kurzy Lodních novin
Nově vypsané kurzy Lodních novin
Vypsali jsme nové kurzy. Je tu znovu kurz trimu na Lipně na vynikající sportovní jachtě Seascape 27 (First 27) s Vojtou Sládečkem. Jachta, na které můžete letět ve skluzu. Dále máme nové termíny přístavních manévrů v Praze a to již 10. a 11. května. Vypsané jsou také kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku v září a říjnu.