Kormidlovat plachtami
Přivažte se kormidlo a pokračujte v plavbě tak, že budete kormidlovat plachtami. Jde vám to? Nejde? Nebo nevíte, jak na to?
Co se stane když…
Plujete rovně. Genu máte vytrimovanou podle špiónků. Nyní přitáhnete otěž hlavní plachty (nebo otěžový vozík). Co se stane? Jachta se začne stáčet proti větru. Nyní hlavní plachtu výrazně povolíme. Co se bude dít? Samozřejmě začne od větru odpadat.
Podobně můžeme zacházet s genou. Pokud genu přitáhneme, bude mít jachta tendenci odpadat od větru. V případě povolení bude naopak ostřit. Sami si to vyzkoušejte. Pro začátek doporučuji přitahovat či povolovat velmi výrazně, aby byla změna kurzu ihned zřejmá.
S těmito vědomostmi si můžete zkusit plavbu s přivázaným kormidlem. S plachtami si pohrajete, dokud jachta nepopluje rovně.
Proč se tak děje?
Je to jednoduché. Jachta se otáčí kolem těžiště ponořené části trupu. Jako bychom tímto těžištěm měli proloženou osu, kolem které se otáčí. Jako větrná korouhvička kolem osy. Nyní si představíme, že přitáhneme hlavní plachtu. Vítr se do ní více opře a má tendenci ji stočit po větru. Příď se samozřejmě stočí proti větru. Nyní naopak přitáhneme genu. Vítr se více opře před osou, kolem které se jachta točí, a stočí příď po větru.
K čemu nám to je?
Když dokážeme jachtu ideálně vytrimovat tak, aby plula rovně, popluje rychleji. Proč? Protože nemusíme vytáčet kormidlo a tím s ním brzdit.
Druhým důvodem je, že při plavbě s autopilotem správný trim znamená, že autokormidlo se méně „pere“ s lodí a díky tomu má menší spotřebu elektrické energie. Navíc je plavba přesnější a nedochází k tomu, že autopilot ztratí nad lodí kontrolu.
8230
Související články
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Nově vypsané kurzy Lodních novin
Nově vypsané kurzy Lodních novin
Vypsali jsme nové kurzy. Je tu znovu kurz trimu na Lipně na vynikající sportovní jachtě Seascape 27 (First 27) s Vojtou Sládečkem. Jachta, na které můžete letět ve skluzu. Dále máme nové termíny přístavních manévrů v Praze a to již 10. a 11. května. Vypsané jsou také kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku v září a říjnu.