Search
× Search
Kurzy TOP
Lodě na vodě 2016
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Lodě na vodě 2016

 

Pro Lodní noviny připravil článek David Hrdina

V pořadí osmý ročník pražské výstavy Lodě na vodě měl z mého pohledu dvě nemilé návštěvnice. Bídu a nouzi. Letošní výstava lodí byla totiž téměř bez lodí. Navštívil jsem osobně všechny ročníky a tentokrát jsem se nepřestával divit. Na skoro kilometr dlouhé výstavní ploše na obou pražských náplavkách jsem našel tři lodě, které jsem tam ještě neviděl. Ostatní plavidla už se dala považovat za inventář, byla tam už v minulých ročnících. Ale především na výstavě až na pár výjimek chyběly tuzemské loďařské firmy. Zejména náplavka na Výtoni zela prázdnotou. Místy i stometrové úseky břehu byly bez lodí.
To ostatně potvrzuje i vyjádření z výstavního webu Loděnavodě.cz, ze kterého cituji: „Nádherný slunečný den provázel první den výstavy. Snad nám to vydrží po další tři dny. Oba břehy jsou lemovány stánky bezmála devadesáti vystavovatelů“. O lodích ani slovo. Tomu říkám výkon. Dostat na tak lukrativní místo ani ne stovku vystavovatelů, z nichž většina neměla s loděmi nic, nebo téměř nic společného, je svým způsobem unikát. V prvních ročnících byla náplavka loděmi doslova obležena, novinky z produkce světových loděnic se dali počítat v desítkách. Letos získala ocenění Plachetnice výstavy Bavaria Cruiser 33, jediný nový exponát plachetnice na výstavě.

Slabá návštěvnost

Pořadatelé tentokrát zpoplatnili přístup na oba břehy. Oproti loňskému ročníku, kdy byla náplavka na Výtoni bez vstupného, se dalo čekat, že letošní zpoplatnění návštěvníky odradí. A že bylo lidí na výstavě skutečně poskrovnu, dokazovali někteří vystavovatelé tím, že ze zoufalosti lákali na svůj produkt návštěvníky vystoupením kouzelníka, nebo si nechali na stánek vodit ochočené vlky. Přiznávám, že mi uniká loďařský rozměr podobného počínání.

Zklamaní odborní vystavovatelé


Spokojeni tak byli provozovatelé adrenalinových sportů, kteří měli u Železničního mostu svůj koutek a prodejci vodních skútrů. Pravidelné návštěvníky pohled na ukázky flyboardingu a formulí na vodě potěšil, ale nepřekvapil. Charterové firmy se daly spočítat na prstech jedné a půl ruky. Mezi odbornými vystavovateli převažovalo zklamání. Ti, kteří měli na zaplacení účasti, jsou většinou ve ztrátě. Ti, kteří považovali výstavní poplatky za přemrštěné, účast odmítli a počkali si, až se jim pořadatelé ozvali znovu s nižší cenou.

Když k tomu připočteme ne zrovna nízké vstupné (vzhledem k tomu, co bylo k vidění), které odradilo řadu návštěvníků přímo před vstupní branou, jeví se letošní ročník výstavy jako pokus o poslední zkasírování před posledním zatažením opony. Ostatně výstižně to vyjádřil majitel společnosti Bemex Boot Vladislav Bezecný, který nevynechal jediný ročník výstavy: „Účast na výstavě nás letos stála 100 000 Kč, návratnost nula. Pokud se bude výstava konat i příští rok, o čemž pochybuji, bude určitě bez nás“.

Ředitel výstavy Vladimír Toman je s letošním ročníkem spokojený. Každý den podle něj výstavu navštívilo zhruba 2500 platících návštěvníků, což je asi dvojnásobek platících v loňském roce. Tehdy ale podle něj prošlo neplacenou částí výstavy na Výtoni odhadem dalších 20 000 lidí.
„Ke zpoplatnění celé výstavní plochy jsme museli přistoupit kvůli přístupu pražské městské části Prahy 2, která letos výstavu nepodpořila a chtěla zaplatit za zábor náplavky komerční cenu, která bude v řádech statisíců korun. Tu platíme i při výstavbě stánků před výstavou a při jejich demontáži po výstavě. Proto jsme se snažili zábor zkrátit na minimum, což nás stálo další peníze pro firmy, které výstavu připravovaly na tři směny. Také bychom chtěli, aby Výtoň zůstala neplacená, to ale finančně neutáhneme,“ vysvětluje V. Toman. Přesné částky za zábor náplavky a počty návštěvníků vedení výstavy oznámí do konce týdne. 


Názory vystavovatelů

Jiří Kučera (Lodník.cz)
Výstavy jsem se nakonec zúčastnil, ačkoliv jsem účast původně odmítl kvůli ceně. Když mi pořadatel oznámil, že za mou třináctimetrovou obytnou loď chce poplatek 42 000 Kč, řekl jsem, že nemám zájem. Pak následovalo několik telefonátů od pořadatelů, kteří mi nakonec cenu snížili na 19 000. To jsem se rozhodl akceptovat. Kdybych tušil, že budu mít stánek mezi prodejci bublifuků a firmou nabízející mixéry, zřejmě bych si to ještě rozmyslel. Pokud bude výstava v podobném duchu i příští rok, bude už bez mé účasti. 


Martin Voženílek (Yachtnet.cz)

U letošního ročníku mi chyběla propagace výstavy. Chyběly billboardy, rozpočet na propagaci pořadatelé zjevně osekali. Předchozí kampaň s dívkou v kapitánské čepici mám v živé paměti, letos nic. Na výstavě mi chyběly lodě na vodě. Navíc měla zůstat koncepce jednoho břehu zdarma, tam chytíme nové klienty, které hledáme, opakovaní klienti moc nechodili, návštěvnost byla celkově dost slabá.

Libor Záruba (Fasyachting.cz)
Výstava proběhla podle našich potřeb, ale zaznamenal jsem hodně nespokojených vystavovatelů ohledně cen na pravé straně (Výtoň), kteří dostávali slevy, aby se zaplnila prázdná místa. Přišlo hodně lidí, kteří čekali, že pravý břeh bude zdarma, takže je vstupné a nabídka odradily. Doprovodný program v podstatě nebyl, výstava působila mrtvě. Těšil jsem se na plachetnice. Ty se ale na výstavě vůbec neobjevily. Řada kolegů vystavovatelů říkala, že už příště nepřijdou. Chyběla reklamní kampaň, na všem se šetřilo. Mrzí mě cena za stánek, na který příspěvek od továrny, kterou zastupujeme, nedostáváme, ale musím se zúčastnit a někde vystavovat. APL by mělo zvážit, co dál. V této podobě je výstava ohrožená a jiná, která by nahradila Lodě na vodě, u nás není. Mám tuto výstavu rád, ale potřebuje chirurgický řez. 

Tomáš Fiala (Bacilboats.com)
Propagace výstavy byla k pláči. To, že pravý břeh bude zpoplatněn pro návštěvníky, jsem se jako vystavovatel dozvěděl, až po uzavření smlouvy s pořadatelem na výstavní místo. Když jsem se den po výstavě vracel pro loď, byla už odvázána od mooringového lana, které pořadatelé odvezli. Nikdy už na tuto výstavu nepůjdu, protože přestává být oborová a stává se z ní obyčejný koloniál typu kšandy, biče, olejovky. Nabízené trdelníky, pánve a rohožky, které opravdu čistí, mě nezajímají.


Dodatek pod čarou
Jako autor článku jsem zároveň školitelem zájemců o získání průkazu Vůdce malého plavidla. Výstavy jsem se jako vystavovatel nezúčastnil vzhledem k ceně, kterou bych za svou cvičnou loď musel zaplatit. V době konání výstavy jsem se ale s touto lodí, označenou reklamní plachtou s nabídkou mých kurzů, pohyboval v této části řeky, protože kotvím ve smíchovském přístavu a využívám tuto oblast pro praktický výcvik. Pořadateli výstavy jsem byl několikrát atakován a vyzýván, abych se v prostoru náplavek nepohyboval a nedělal si tak zdarma reklamu. Považoval jsem jejich jednání za nehorázné a využil jsem příležitosti, kdy jsem byl kontrolován na vodě hlídkujícím člunem Státní plavební správy a zeptal se přítomných komisařů, zda porušuji pravidla plavebního provozu, když se se svou lodí pohybuji podél obou vltavských břehu, kde se výstava konala. Byl jsem ujištěn, že pro zákaz plavby v tomto prostoru není důvod a neporušuji žádné plavební předpisy.

Vytisknout
6399

Theme picker

Na horu