Má smysl záďový propeler na plachetnici?
Na tuto otázku bych ještě před pár lety odpověděl, že ne, naprosto ne. Hloupost, která nemá na plachetnici co dělat. Dnes už bych tak rezolutní nebyl. Co se změnilo, že je možné o této nákladné pomůcce uvažovat?
Důvodů pro změnu je několik. Rostoucí velikost jachet, změna tvaru trupu a použití dvojice kormidel.
Použití dvojice kormidel
Dokud byly jachty vybaveny jediným listem kormidla, neměl záďový propeler smysl. Pro pohyb zádě zvoleným směrem stačilo využít prop wash. Jde o poslání proudu vody na vytočené kormidlo zařazením razantního předního chodu motoru. Stočím-li kormidlo doprava a zařadím přední chod motoru, záď se mi stočí vlevo. Proud vody od lodního šroubu ji na vytočeném kormidle „odstrčí“.
U jachty s jedním listem kormidla si s prop washem vystačím a nic více nepotřebuji. Záďový propeler je zbytečný. U jachet s dvojicí kormidel prop wash nefunguje. Kormidla zaberou až ve chvíli, kdy má jachta dostatečnou rychlost. Na to nemusí být vždy dostatek prostoru. Nastavení zádě sice mohu ovlivnit použitím příďového propeleru, ale je to náročnější a vyžaduje to dobrý odhad a tedy praxi.
Změna tvaru trupu
Jachty se dříve směrem k zádi zužovaly. Nebyl problém trefit užší záď mezi stojící jachty a pak již ji s pomocí fendrů loď dostrkat k molu. Nikde žádné rohy, vše krásně fungovalo.
Moderní jachty mají na zádi maximální šířku a jsou velmi široké. S takovou jachtou je nutné najet do místa mezi loděmi přesně, jinak se řítíte rohem zádi do trupu sousední jachty. Fendr v takovém případě nepomůže. Prostě musíte být přesní.
Rostoucí délka jachet
Bohatí bohatnou a s tím roste i délka jejich jachet. Třiačtyřicítka byla dříve velkou lodí. Dnes je padesátka běžná a stále více jachet má 55 stop. Ovládat takto velké jachty v těsných prostorech přístavů není jednoduché. Bez dostatečné praxe to může být komedie plná omylů, která skončí finanční ztrátou.
Není to ale jen samotná délka vaší jachty, ale také délka dalších jachet v marínách. Ve starších marínách je stále méně prostoru na manévry, stres se zvyšuje a pomůcky se hodí.
Mám chtít záďový propeler?
Hledejme nyní společně odpověď na tuto otázku. Budeme klást dílčí otázky, na jejichž základě je možné se rozhodnout.
Jaký je styl vaší plavby?
Jste-li cestovatel, který se vydává na dlouhé plavby, záďový propeler nepotřebujete. Nemáte-li ho, nemůže se vám pokazit a máte o starost méně.
Jak je vaše jachta velká?
Do 50 stop se bez něj určitě obejdete. Místo peněz za propeler investujte do toho, abyste se s jachtou naučili manévrovat.
Kolik má kormidel?
Má-li jachta jen jeden list kormidla, nebudete záďový propeler potřebovat. Místo něj vám postačí prop wash.
Praxe
Kolik času na lodi za rok strávíte? Plujete-li za rok 2 a více měsíců, nebudete mít s ovládáním jachty potíže. U kratšího období a bez předchozích zkušeností můžete mít s větší lodí nějaký čas potíže.
Na závěr ještě poznámka. Záďový propeler je nákladná hračka, bez které se dá žít. Dokáže ale učinit plavbu méně stresovou. Na druhou stranu by měl člověk vždy uvažovat tak, že co se může pokazit, se pokazí. Proto se snažte jachtu maximálně zjednodušit. Nefunkční pomůcky nepomohou a přinášejí jen nervy, starosti.
3368
Související články
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Prázdniny a s nimi i hlavní jachtařská sezóna se rychle blíží. Kromě krásných zážitků přináší jachting i mnohé hororové chvíle. Především v přístavech a marínách, když nic neběží podle plánu. V takových chvílích by se kormidelník často nejradši neviděl. My vás naučíme tyto chvíle zvládat.
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 3
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 3
V předcházejících dílech jsme probrali prostor na palubě a v podpalubí a manévrovací schopnosti katamaranu na motor. nyní se podíváme, jak je to s plavbou na plachty.
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.