Na který bok začít stoupačku?
Jednoduchý příklad. Jste na severu Francie a chcete plout do Anglie. Vítr vane přímo do úst. Jak začnete se stoupačkou?
Předpokládáme, že vítr je stabilní. Ve Středomoří by to bylo víceméně jedno. V přílivových vodách to tak není. Musíte prostudovat přílivové proudy. Jinak budete křižovat a nic.
Podívejte se na obrázek. Obě jachty plují stejnou trasu z A do B. Obě mají stejný vítr a stejný proud. Jsme v přílivových vodách a proud se cyklicky otáčí. Proto teče u spodního břehu úžiny proud východním směrem a u horního břehu západním (o pár hodin později).
Začít s větrem z pravoboku
Podívejme se na levou polovinu obrázku. Jachta vyplouvá s větrem z pravoboku. Vypluje k cíli rychlostí 5 uzlů. Proud o rychlosti 2 uzlů (například) bude snižovat rychlost proti dnu (COG), ale bude zlepšovat její kurz plavby. Rychlost přibližování se k cíli (VMG) bude dobrá, dejme tomu 4 uzle. Po 3 hodinách, kdy proud změní směr, uděláme s lodí obrat a znovu zamíříme proti proudu. Znovu bude naše VMG vysoká.
Začít s větrem z levoboku
Začneme-li s větrem z levoboku, hned na začátku nás uspokojí rychlost proti dnu (COG). Ta bude dosahovat například 6 uzlů. Ale náš kurz proti dnu (COG) a tedy i rychlost přibližování se k cíli (VMG), budou špatné. Řekneme-li to tak, aby to všichni pochopili, poplujeme sice rychle, ale do prdele. A to dokonce i po obratu.
V přílivových vodách si dejte vždy pozor na proud. Jinak najezdíte zbytečné míle.
(Čísla uvedená v příkladu jsou vymyšlená a nejsou ověřená výpočty) Pokud chcete někdo výpočty provést, rádi vše opravíme. V tom případě je zadání níže.)
Vítr N, velikost dryfu 10°
Šířka kanálu 30 nm, proud první 3 hodiny 090°, rychlost 2 kn, proud druhé 3 hodiny 270°, rychlost 2 kn
Rychlost lodi proti vodě 5 kn, proti větru může stoupat 45°
Stačí to pro výpočet, nebo jsem něco zapomněl?
10157
Související články
Kurz noční plavby a bezpečného kotvení
Kurz noční plavby a bezpečného kotvení
Na podzim jsme připravili nový zdokonalovací kurz pro méně zkušené (nebo méně sebejisté) jachtaře. Tentokrát půjde o kurz noční plavby a bezpečného kotvení. Znovu jde o třídenní kurzy, podobně jako kurzy přístavních manévrů, které budou probíhat v Chorvatsku.
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Prázdniny a s nimi i hlavní jachtařská sezóna se rychle blíží. Kromě krásných zážitků přináší jachting i mnohé hororové chvíle. Především v přístavech a marínách, když nic neběží podle plánu. V takových chvílích by se kormidelník často nejradši neviděl. My vás naučíme tyto chvíle zvládat.
Polární diagram slibující 20 uzlů
Polární diagram slibující 20 uzlů
Polární diagram je graf, který udává rychlost jachty v závislosti na směru a síle větru. U většiny běžných jachet se křivky ani neblíží dvouciferným hodnotám. Tento graf je jiný. Milovníkům rychlosti dokáže vykouzlit na tváři spokojený úsměv. Křivka atakující 20 uzlů slibuje mocné zážitky.