Nákladní plachetnice připlouvají
V roce 2025 by na Atlantik měla vyplout nákladní plachetnice určená pro převoz automobilů. Její stěžně budou 105 metrů vysoké a najednou převeze 7000 automobilů.
Na projektu nákladní plachetnice pracuje švédské konsorcium, jehož součástí je i rejdařství Wallenius. Výsledkem bude 200 metrů dlouhá nákladní loď typu RoRo (loď určená pro přepravu automobilů), která bude za plavby vypouštět o 90 % méně emisí oxidu uhličitého, než je u podobných lodí dnes běžné.
Trup nákladní lodě bude vysoký 25 metrů nad mořskou hladinou, plně vysunuté „plachty“ budou dosahovat až do výšky 105 metrů. Zmenšování plachet v silném větru (refování v řeči jachtařů) bude probíhat zasouváním plachet dolů. Půjde tedy o relativně jednoduchý mechanismus. Z větší dálky budou plachty na nákladní lodi připomínat stěžně rychlých clipperů z 19. století.
Použití plachetnic při přepravě přes oceán bude vyžadovat změnu návyků rejdařů i zákazníků. Cesta přes severní Atlantik mezi Evropou a Spojenými státy by měla místo současných 8 dnů trvat 12 dnů. Vypouštění oxidu uhličitého však klesne při rychlosti 10 uzlů o 90 %. Stále je třeba počítat s během generátorů, které jsou třeba pro dodávky energie, kterou bude loď za plavby potřebovat.
Plachty budou nejvíce ze všeho připomínat křídla letadla postavená svisle. Při obtékání křídla dochází u letadla ke vzniku vztlaku, který drží letadlo ve vzduchu. Použijeme-li křídlo ve svislé poloze jako plachtu, výsledná síla, která vzniká a bude loď pohánět, nemá vertikální směr, jako u letadla, ale směr horizontální.
Loď bude vybavena motorem pro manévrování v přístavech a pro chvíle, kdy bude vítr příliš slabý. Per Tunell z firmy Wallenius na základě propočtů tvrdí, že cena nové plachetnice bude jen mírně vyšší než cena srovnatelné běžné RoRo lodě.
Vypadá to, že na světové oceány se vrátí nákladní plachetnice o mnoho let dříve, než po českých kolejích vyjede první rychlovlak…
3292
Související články
Káva cestuje pod plachtami
Káva cestuje pod plachtami
Ulevit milovníkům kávy, kteří se trápí nad karbonovou stopou způsobenou vlastní závislostí na kofeinu, a případně je u toho i pumpnout. To je idea několika evropských pražíren, které se rozhodly nechat dopravovat kávu z Jižní Ameriky na plachetnicích.
Francouzi pokročili s gigantickou plachtou Solid Sail
Francouzi pokročili s gigantickou plachtou Solid Sail
Výška 83 metrů, plocha 1200 m². To jsou parametry pevné plachty Solid Sail francouzské loděnice Chantiers de l´Atlantique, od níž si inženýři slibují velké věci.
Znovu plachty na nákladní lodě
Znovu plachty na nákladní lodě
Norská firma Yara Marine Technologies ve spolupráci s britskou BAR Technologies připravují návrat plachet na paluby nákladních lodí. Nabízejí řešení, které sníží spotřebu paliva až o 30 %.