Nebezpečné kotvení na kamenech
Mnozí laici jsou přesvědčení, že nejlepší na kotvení jsou velké kameny na dně, za které se kotva „zasekne“. Takové „zaseknutí“ kotvy může být drahá sranda.
Zveřejněné fotky jsme dostali od jednoho našeho čtenáře. Kotvil na Palagruže. Tam si místo na kotvení nevyberete. Po zaseknutí kotvy ani netoužil…
Přesto k tomu došlo. Kotva se šprajcla pod balvan na dně.
Kotevní kování dnešních jachet bývají poměrně subtilní. Jejich konstrukce nebývá ideální na extrémní zatížení.
Při vytahování kotvy se řetěz napnul. Loď se dostala přímo nad kotvu. Jde o řetěz, nikoli o pružné lano. V té chvíli stačí malá vlna, která se pokusí jachtu zvednout o 30 cm. Řetěz nepovolí. Najednou visí na kotevním kování mnoho tun. Rána! Něco povolilo...
Tentokrát to bylo kotevní kování. Stejně tak to ale může odnést vrátek.
Pokud se vám kotva takto zasekne a zjistíte to při jejím vytahování, ihned povolte řetěz! Povolte několik metrů a pak teprve přemýšlejte, co s tím dále.
Dále můžete ještě více povolit řetěz, otočit loď a pak se snažit vytáhnout kotvu v opačném směru. Pokud to nepůjde, asi vám nezbyde, než jít do vody… Vše ale dělejte s povolený řetězem. Hodně povoleným.
Pokud budete muset na místě nechat kotvu i s řetězem (dost drahá sranda), přivažte na kotvu fendr, abyste vše později našli. Bojíte-li se, že vám zatím kotvu někdo sebere, zkraťte lano tak, aby fendr zůstal pod hladinou. Například 1 m hluboko. Máte-li GPS pozici, vše později bez potíží najdete. Tedy v běžné průzračné středomořské vodě.
35112
Související články
To by se u nás stát nemohlo!
To by se u nás stát nemohlo!
Nábřeží v Zadaru. Policie, zodpovědná osoba z kapitanátu, potápěč a odtahovka. Mnoho čumilů (včetně mě). Copak se to bude dít v takové slunečné páteční ráno? Davem se šíří šeptanda. Auto v moři, vražda, dvě mrtvoly, 7,65 mm, zločin, mafie, Mercedes třída S.
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.