Největší visutý most na světě připraven k provozu
Největší visutý most na světě spojuje Evropu a Asii v Turecku. Most nesoucí název Canakkale 1915 se klene jako jediný přes úžinu Dardanely. Dříve byla doprava z jednoho břehu na druhý odkázána na trajekty.
Délka celého mostu včetně přivaděčů je 4608 metrů, rozpětí sloupů střední části činí 2023 metrů, což je o 32 metrů více než u mostu Akashi Kaiyö v Japonsku. Výška středových sloupů mostu je 318 metrů, vozovka je téměř 73 metry nad mořskou hladinou. Šířka vozovky přesahuje 45 metrů, tři pruhy a chodník v každém směru.
Většina čísel vázajících se k mostu má nějakou symboliku. Vypadá to, že neomezený vládce Turecka vedl při nákresech mostu ruku architektů. Číslo 1915 v názvu mostu spolu s výškou sloupů 318 metrů jsou připomínkou tureckého vítězství v bitvě u Galipoli 18.3. 1915. Rozpětí mezi sloupy 2023 metrů je oslavou století od založení Turecké republiky.
Je vidět, že Recip Tayyip Erdogan je muž nezměrné odpovědnosti nad státem, národem i historií Je otázkou, jestli jeho rozhodnutí se snižují jen na úroveň velkých infrastrukturních staveb, nebo má na starosti i takové detaily, jako připouštění plemenných býků v zemědělství, jako tomu bylo na porevoluční Kubě. Inu člověk mnoha talentů…
1401
Související články
Záchrana po 66 hodinách v moři
Záchrana po 66 hodinách v moři
Turecký kapitán nákladní lodě spadl přes palubu. Rozjela se neúspěšná záchranná akce. Po 66 hodinách vytáhl trosečníka z vody indonéský rybář vracející se z lovu. Trosečník byl v pořádku, snad jen trochu žíznivý. Celý příběh však má i tajuplnou koncovku.
Jak je to s mostem v Trogiru
Jak je to s mostem v Trogiru
Čtenář Lodních novin Honza Basl nám poslal zprávu o situaci s mostem v Trogiru. S mostem, který byl a není, tedy vlastně nebyl a je...
Už dvě námořní miny dopluly do Turecka
Už dvě námořní miny dopluly do Turecka
V Turecku byla zneškodněna už druhá námořní mina v posledních několika dnech. Jedná se o miny, které s největší pravděpodobností dopluly od ukrajinských břehů. Černé moře se začíná stávat pro námořní dopravu časovanou bombou.