Není kolíček jako kolíček
Komu při plavbě na lodi nikdy nespadl do vody kolíček na prádlo, ať hodí kamenem. Banalita, na které zdánlivě nezáleží.
Zažila to podobně většina z nás. Chystáme se na regatu. V rámci domácí přípravy se v posádce domlouváme, kdo co přiveze, aby během plavby nic nechybělo. Jeden z členů oznámí, že bere kolíčky na prádlo. Pohoda, jeden check-box v seznamu věcí máme odškrtnutý.
Samotnou regatu po celou dobu provázely deště, tak se kolíčky vůbec nedostaly ke slovu. Po závodech část posádky odjela, se zbytkem jsme na lodi zůstali dalších pár dní, abychom si užili jachtařskou dovolenkovou pohodu. Vysvitlo sluníčko a tak se na relingu a na vhodných lanech objevily svršky, které bylo potřeba usušit. Jejich fixace – jak jinak než kolíčky na prádlo.
Zbytek týdne jsme si skvěle užili a v domovské maríně připravujeme loď na check-out. Barevných plastových kolíčků je všude spousta a protože ty „naše“ přivezl člen posádky, který po závodě v půli týdne odjel, nebyl jsem si jistý, zda jsou jeho nebo zda už byly na lodi. Tak jsem mu z lodi zatelefonoval domů. Dostalo se mi jednoduché odpovědi: „Moje kolíčky se na lodi vůbec nevytáhly – byla tam spousta plastových a já vozím zásadně dřevěné, protože když odletí do moře dřevěný kolíček, napáchá to méně škody, než když v moři skončí kolíček z plastu“.
Vtom jsem si uvědomil a trochu se zastyděl, že jsem nad tím nikdy dříve takto nepřemýšlel. A že jsem při žádné plavbě neviděl ani na sousedních lodích jiné než plastové kolíčky. Tak, jak někdo může považovat za banální ztrátu kolíčku do moře, stejně jednoduše můžeme zmírnit svůj prohřešek vůči ekosystému, když nám do vody upadne kolíček ze dřeva místo z plastu.
Dalo by se uvažovat i hlouběji. Jistě by nebylo nic složitého házet do pytle v salonu jen směsný odpad, zatímco plasty dávat do druhého pytle v bakistě. O třídění skleněných lahví na úlitby Poseidonovi či Neptunovi nemluvě. Ale proč, když pak na bójce předáte pytle s tříděným odpadem maníkovi v loďce, který je na břehu stejně hodí do jednoho kontejneru? Když se navážete na molo, kdepak jsou v rozumném dosahu kontejnery na tříděný odpad? To je téma na jiný článek.
Ale taková maličkost, jako je používání dřevěných kolíčků, nikoho nezatíží, a moři to prospěje. Že jsou dřevěné kolíčky dražší? Nepochybně, ale v rozpočtu na pobyt na lodi se ten rozdíl hravě ztratí. A také mne napadla parafráze na nedávný výrok naší exministryně průmyslu a obchodu: Kupujte více dřevěných kolíčků – budou levnější!
4551
Související články
Plovoucí odsolovací zařízení mají snížit náklady i klimatickou stopu
Plovoucí odsolovací zařízení mají snížit náklady i klimatickou stopu
Odsolování mořské vody patří k nejdražším způsobům získávání pitné vody. Důvodem je velká energetická náročnost a vysoké investice do infrastruktury. Po světě funguje asi 20 tisíc těchto zařízení, přičemž téměř všechny stojí na pevnině. Aktuálně vzniká několik projektů, které počítají s plovoucími odsolovacími zařízeními.
Další nákladní loď s rotorovými plachtami
Další nákladní loď s rotorovými plachtami
Technologie rotorových plachet dál proniká do sektoru nákladní lodní dopravy. Pro rejdaře je na nich atraktivní jak úspora paliva, tak možnost prezentovat se jako klimaticky zodpovědná společnost.
Úklid oceánu funguje: sítě projektu Ocean Cleanup zachytí tuny odpadu
Úklid oceánu funguje: sítě projektu Ocean Cleanup zachytí tuny odpadu
Zatím to může připomínat sbírání zrnek písku na Sahaře, ale začátky jsou vždy těžké a nějak se začít musí. Projekt Ocean Cleanup si klade za cíl vylovit celý tichomořský kontinent odpadků, který tvoří odhadem 2 miliony tun plastu. Zatím z moře jeho sítě vylovily přes 55 tun odpadků. Je to málo, ale funguje to, jak ukazuje čerstvé video.