Není křižování, jako křižování
Na trackingu závodu The Ocean Race Europe vidíte, jaký je rozdíl ve křižování mezi jachtami IMOCA s foily a staršími loděmi VO65 s naklápěcím kýlem a daggerboardy, ale bez foilů.
Na horním obrázku vidíte křižování jachet IMOCA v Gibraltaru proti východnímu větru. Vede tým Thomase Ruyanta na LinkedOut. Jde o jachtu IMOCA nejmodernější generace, která je extrémně rychlá, ale nestoupá tak ostře. Na obratech vidíte, že jdou daleko přes 100°.
Na spodním obrázku jsou mnohem ostřejší úhly jachet VO65. Jak na trase vedoucí Sailing Poland, tak především na druhé Akzo Nobel je skvěle vidět, o kolik ostřeji stoupají proti větru, o kolik ostřejší jsou obraty.
2549
Související články
Co o foilech nevíte
Co o foilech nevíte
V časopisu IBI vyšel zajímavý rozhovor o foilech s Quentinem Lucetem z designérské kanceláře VPLP. Mimo jiné i o sériové výrobě jachet s foily. To nejzajímavější z rozhovoru najdete níže.
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Budoucnost v lodní dopravě: Novozélanďané i Alain Thébault sázejí na vodík a foily
Dva obdobné projekty jsou ve finální fázi příprav. "Létající plavidla" poháněná vodíkovými palivovými články chystá Emirates Team New Zealand i věčný experimentátor s podvodními křídly, francouzský jachtař Alain Thébault. Prototyp novozélandské "formule" se již chystá na březnové spuštění na vodu. Thébaultův "The Jet" se představí příští rok na klimatické konferenci v Dubaji.
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Máte loď IMOCA a nemáte stěžeň. Složitá situace. Stěžně nejsou, Lorima v Lorientu nestíhá vyrábět. A tom se ani nebavíme o tom, kolik takový stěžeň stojí.