Odplouváme bokem na zpátečku
Odplouváme od mola na zpátečku. Co můžeme udělat a čeho je třeba se naopak vyvarovat, pokud nechceme poškodit loď?
V první řadě si musíme zdůraznit, že mluvíme o situaci, kdy nás vítr netlačí na molo. O bezvětří nebo větru od zádě.
V první řadě si řekneme, co nesmíme. Nesmíme otočit kormidlo od mola, zařadit zpátečku a začít odplouvat. Výsledkem by v takovém případě byly škody na přídi lodi.Výrazné kosmetické škody. To si nikdo nepřeje.
Nemůžeme stočit kormidlo a couvat, protože příď lodi by vybočila a narazila do mola. Je to dáno tím, že se otáčí kolem osy probíhající cca v místě kýlu.
S posádkou
Nejjednodušším řešením je odtlačení lodě posádkou od mola. Stačí odtlačit záď a potom vycouvat s rovným kormidlem. To je velmi důležité - s rovným kormidlem!
Co ale dělat, pokud jsme na lodi sami? Také zde je jednoduchá pomoc. Využijeme prop wash, který záď lodi odtlačí od mola.
Jak na prop wash?
Pro jistotu si dáme k přídi fendry navíc. Nyní stočíme kormidlo k molu a zařadíme krátký přední chod. Co se stane? Najede jachta přídí na molo? Ne, ani se pořádně nestihne rozjet dopředu. Proud vody od lodního šroubu nejprve odtlačí záď od mola (platí pro lodě s jedním listem kormidla). Nyní stačí srovnat kormidlo a zařadit zpátečku. Celé kouzlo je v tom, že záď lodi odstrčíme od mola motorem a nikoli silou posádky.
A jsme z toho venku. Elegantně.
Přístavní manévry si budeme vysvětlovat za týden na přednášce, nebo je vyučujeme v praxi v Praze a v Chorvatsku.
Celou řadu dalších manévrů najdete v knize Přístavní manévry.
9791
Související články
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Prázdniny a s nimi i hlavní jachtařská sezóna se rychle blíží. Kromě krásných zážitků přináší jachting i mnohé hororové chvíle. Především v přístavech a marínách, když nic neběží podle plánu. V takových chvílích by se kormidelník často nejradši neviděl. My vás naučíme tyto chvíle zvládat.
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 3
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 3
V předcházejících dílech jsme probrali prostor na palubě a v podpalubí a manévrovací schopnosti katamaranu na motor. nyní se podíváme, jak je to s plavbou na plachty.
Výška fendrů při přistávání
Výška fendrů při přistávání
Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.