Platí Voditelj brodice na všechny lodě v HR?
Ještě jednou se podíváme na platnost chorvatského průkazu Voditelj brodice kategorie B. Tentokrát v chorvatských vodách. I zde může být tato platnost zpochybněna. Za určitých okolností.
Pět let plujete s průkazem Voditelj brodice bez problémů a najednou vám nechtějí půjčit pořádný katamaran. Ohánějí se omezením 30 BT ve vašem průkazu. Jde o hrubou tonáž, ale Fountaine Pajot Saba 50, který jste si půjčili, rozhodně nemá výtlak 30 tun.
S dotazem na to, co přesně znamená 30 BT se na nás obrátil pan Lukan. My jsme přepinkli dotaz dále, a tak přistál v mailu největšího odborníka na kurzy jachtingu, registrace lodí, jejich prohlídky atd. Oldy Straky. Čekali jsme jednoduchou odpověď, ale někdy je realita složitější než naše přání.
BT (Brutto Tonnage) není hmotnost lodi, tedy její výtlak, ale její prostornost, nákladní objem lodi. Jednotka tedy vychází od nákladních lodí a má souvislost s objemem trupu, nikoli s hmotností lodě.
BT u rekreačních jachet výrobci obvykle neuvádí, výjimkou je německá Bavarie. Těžko tedy tuto hodnotu někde najdete. počítá se z objemu trupu lodě, tedy délky, šířky a hloubky trupu (neplést s ponorem). U katamaranů se vše násobí dvěma.
A nyní se dostáváme zpět k začátku článku. Platnost průkazu Voditelj brodice B může být zpochybněna u velkých katamaranů nad 45 stop, jejichž BT již číslo 30 může přesahovat. V případě jednotrupých jachet kolem 55 stop to může platit také.
Co tedy dělat, abyste se vyhnuli nepříjemnostem při pronájmu podobných jachet? Ještě před zaplacením zálohy se obraťte na charterovou společnost s dotazem, zda váš průkaz budou akceptovat.
S podobným problémem se mohou setkat i držitelé naší licence C. Ačkoli je určena pro jachty do délky 16 m, chorvatské úřady jí mohou přikládat stejnou platnost jako svému průkazu Voditelj brodice B a v případě velkých katamaranů se mohou cukat. I zde platí, že nejlepší je, se předem dotázat.
Poznámka na závěr
Než prosím spustíte palbu argumentů proti obsahu článku, ještě jednou upozorňujeme na to, že k problémům může dojít a nikoli že musí. Že v mnoha případech velký katamaran na zmiňované papíry půjčili, to ještě neznamená, že se tak stane vždy. Tyto problémy se teprve začínají objevovat s rostoucím počtem takto velkých plavidel a samozřejmě i s rostoucím počtem jejich nehod.
2772
Související články
Změny při kapitánských zkouškách v Zadaru
Změny při kapitánských zkouškách v Zadaru
Pokud se chystáte absolvovat zkoušky na zadarském kapitanátu pro získání chorvatské licence voditelj brodice kat. B, případně k nim povedete své kadety coby instruktor, vězte, že věci se zde mají poněkud jinak, než tomu bylo doposud.
Na co si dát u katamaránu pozor
Na co si dát u katamaránu pozor
Manévrování s katamaránem má svá specifika a dává kormidelníkovi možnosti, které na jednotrupé jachtě chybí. Je tu ale také něco, na co je třeba si dát pozor.
Jak dostat katamaran bokem k molu
Jak dostat katamaran bokem k molu
Fouká silný vítr od mola a vy musíte přistát bokem s vysokým katamaránem. Jak to udělat, když je vysoký katamaran snášený větrem mnohem více než jednotrupá jachta?