Pozice fendrů versus stáří jachty
Ve Středomoří se během léta obvykle zajíždí k molu zádí, s přídí na kotvě nebo mooringu. Jak v takovém případě rozmístit fendry? Možné se se vám to zdá za hlavu přitažené, ale velmi důležité pro rozmístění fendrů je stáří jachty.
Abychom toto tvrzení objasnili, je třeba se podívat na to, jak se v čase měnil tvar trupu jachet. Zde nám udělá skvělou službu obrázek jachet Swan z roku 1967 a 2019. V obou případech se jedná o stejně dlouhé jachty, v obou případech o jachty sportovní. Ve své době. Oba trupy k sobě mají minimálně tak daleko, jako starý Spartak k Superbu.
Na úvodním obrázku k článku vidíte jachty stojící zádí k molu. Pokusili jsme se znázornit tři různé tvary trupů typické pro určitá období. Trupy se v posledních 50 letech na zádi postupně rozšiřují. Dnes jsou zádě v podstatě stejně široké, jako největší šířka trupu. Tím se také mění pozice fendrů při zajíždění k molu. Zatímco s užšími záděmi stačilo umístit první fendr od zádě 2-3 m daleko, dnes je třeba ho dát co nejvíce na záď, jejíž rohy jsou tím, co se první dotkne okolních jachet.
Grafika Nautor Swan
Srovnání jachet různého stáří
U starších jachet se trojice fendrů nacházela hustěji umístěná u středu jachty, u moderní jachty je třeba vykrýt fendry mnohem delší část trupu. A rozhodně začínat co nejvíce vzadu (pokud je záď jachty extrémně široká).
Široká záď s rohy má při couvání do úzké mezery (nebo vyplouvání) jeden velká problém. Udržet fendr na zranitelném rohu lodi. Na to má nejlepší odpověď Jirka Pacák. Fendr, který jde na roh, navlékne smyčkou na lanku, kterým je fendr uvázán, na průvlak záďového vyvazovacího lana. Pak už jen lanko s fendrem pořádně dotáhne na trubku záďového koše. Fendr pak stále kryje roh a nemá tendenci nikam utéct.
1913
Související články
Poslední šance zlepšit přístavní manévry
Poslední šance zlepšit přístavní manévry
Chystáte-li se od víkendu na moře, máte poslední šanci se zdokonalit v činnosti, která obvykle způsobuje nejvíce problémů, nejvíce nervozity a nejvíce škod. Je to manévrování v přístavech. Pokud jste stáli za kormidlem naposled v loňském roce, bylo by třeba si znalosti osvěžit.
Aby nedošlo k problémům...
Aby nedošlo k problémům...
Stalo se vám někdy, že odplouváte od mola, na vyvazovacím laně se udělá uzel, kousne se v oku, kterým lano prochází, loď škubne a začnou potíže? Jak tomu zabránit?
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Aby plavba byla klidnější a bez nervů
Prázdniny a s nimi i hlavní jachtařská sezóna se rychle blíží. Kromě krásných zážitků přináší jachting i mnohé hororové chvíle. Především v přístavech a marínách, když nic neběží podle plánu. V takových chvílích by se kormidelník často nejradši neviděl. My vás naučíme tyto chvíle zvládat.