Pozor na nebezpečné vyvázání
Prohlédnete-li si jachty stojící vyvázané na bojích, mnohé jsou vyvázané velmi nebezpečně. Nebezpečněji, než kdyby stály špatně zakotvené.
Stojíte-li na kotvě, která přestane držet, jachta bude splouvat, ale kotva ji ve splouvání bude brzdit. Někdy jen velmi málo, ale bude. Pokud se utrnete z kotevní bóje, váš pohyb už nezpomalí nic a budete velmi rychle snášeni větrem. Proto je třeba se utržení od bóje vyvarovat.
Nebezpečné symetrické vyvázání
Mnoho jachet stojí na bóji vyvázáno symetricky. Lano je vedeno z jednoho boku jachty, přes oko na bóji ke druhému boku jachty.
Co je na tom špatně? Pokud bude foukat silný vítr, jachta se bude na bóji točit z boku na bok. Přitom bude projíždět vyvazovací lano okem na bóji tam a zpět. Protože zatížení lana je mimořádné, velmi rychle může dojít k jeho prodření.
Správné vyvázání
Správně má být vyvazovací lano vedeno od oka na bóji zpět na stejný bok jachty na stejný vazák. Lano se tak nemůže předřít. Jednoduché.
Za silného větru není špatné pro jistotu použít ještě jedno jistící lano ze druhého boku. Pokud jsme uvázáni na bóji na jejím vrchu (bóje, která je k tomu určena), druhé lano můžeme uvázat přímo do oka na kotevním laně bóje, pokud je to možné.
Další podobné rady najdete v knize Přístavní manévry.
6530
Související články
Kdy použít bóji na kotvu
Kdy použít bóji na kotvu
Většinou se při kotvení obejdeme bez bóje nad kotvou. Jsou ale chvíle, kdy je třeba její použití zvážit. Kdy je dobré se nad použitím bóje zamyslet?
Nové kotevní bóje na Lastovu
Nové kotevní bóje na Lastovu
Na čtyřech lokalitách parku Lastovo byly umístěny kotevní bóje a bylo zakázáno kotvit. Důvodem je ochrana porostů posidonie na mořském dně.
Pozor! Nebezpečí!
Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi.