Přehřátý motor. Co s tím?
Plujete na motor a ozve se alarm. Motor je přehřátý. Co dělat, kde je příčina závady? Jde o vážnou závadu, která může motor poškodit, ale je snadno odstranitelná.
První co uděláme, je pohled přes záď, jestli z výfuku vytéká voda. Je to na jednu stranu důležitý indikátor, ale na druhou stranu nemusí mnoho znamenat. Chladící voda může z výfuku vytékat, přesto bude teplota motoru vysoká. Motor je sice chlazený, ale jen málo.
Lodní dieselové motory mají obvykle dvouokruhové chlazení. Vnitřní okruh je stejný jako v autě, ale voda je v něm ochlazována ve výměníku, do kterého teče mořská voda. To je druhý okruh.
Příčina bývá právě v něm. Voda ve druhém okruhu je do lodi vedena dnovým ventilem, dále hadicí do filtru nečistot a přes čerpadlo do výměníku.
Závada je obvykle způsobena ucpáním filtru nebo starým kolečkem impeleru, které v čerpadlu vodu pohání.
Předtím, než se pustíme do řešení problému, uzavřeme dnový ventil. Dále budeme pokračovat cestou nejmenšího odporu. Otevřeme filtr a vyčistíme případné nečistoty v síťce. Síťku instalujeme zpět, zavřeme filtr a povolíme dnový ventil. Filtr by se měl pomalu plnit. Není-li tomu tak, odpojíme hadici a povolíme ventil, abychom zjistili, jestli teče voda. Neteče-li, prošťouchneme hadici a ventil drátem.
Může se ale stát, že motor nechladí ani nadále. V tom případě budeme muset vyměnit vrtulku impeleru. Na každé lodi by měla být krabička s náhradní vrtulkou a těsněním. Půjdeme po hadici od filtru dále, až se dostaneme k čerpadlu chladící vody. Odmontujeme opatrně víčko, abychom nepoztráceli šroubky a pravděpodobně uvidíme vrtulku impeleru, které chybí lopatky.
Vyndáme vadnou vrtulku. Použijeme k tomu buď kleště, nebo dva šroubováky, každý z jedné strany. Instalujeme vrtulku novou. Lopatky tak, aby byly ohnuty stejným směrem, jako původní. Na víčko dáme těsnění a zašroubujeme.
8345
Související články
Spotřeba nafty a nabíjení akumulátorů pomocí motoru
Spotřeba nafty a nabíjení akumulátorů pomocí motoru
Jak je to se spotřebou paliva v případě, že potřebujete dobíjet baterky pomocí alternátoru? Kolik nafty je třeba počítat na hodinu dobíjení?
Variace na přívěsný motor
Variace na přívěsný motor
Potřebujete přívěsný motor na dinghy a složitost benzínového řešení se vám již zajídá? Možné vás zaujme elektromotor Temo. Netradiční řešení více než motor připomíná pádlo. Výkonem odpovídá benzínovému motoru o výkonu 1,5 HP.
Jaká je spotřeba plachetnice při plavbě na motor
Jaká je spotřeba plachetnice při plavbě na motor
Jaká je spotřeba plachetnice při plavbě na motor v závislosti na otáčkách motoru? Je lepší plout na 2000 otáček, nebo na 2500? Co je nejúspornější?