Proč by měli Chorvaté zlevňovat?
Často u nás slyšíme stesky nad tím, že se v Chorvatsku za vše platí a to nemálo. Platí se pálky v marínách, přístavech, za bóje, za všechno. Je nějaký důvod, aby to bylo v budoucnu jinak?
Na úvod bych chtěl uvést, že se mi nelíbí, že mám za vše platit a už vůbec se mi nezdá, že by to mělo být tolik. Tedy zastánce vysokých poplatků ve mně nehledejte. Jsem ale v tomto ohledu realista.
Mnozí u nás vykřikují, že musí na Jadranu platit horentní částky a za nic. Žádné služby, žádný servis. Jen přístav, pár mooringů, elektrika, voda. Nic. Ani pořádné sprchy v přístavu nemají…
Nebo ty maríny. Malé sprchy, když přijede regata, stojí se tam fronty. Ulomená klika a posraný záchod. A ty prachy! Co za to chtějí…
Předně bych chtěl ubezpečit křiklouny, že servis je v chorvatských přístavech a marínách na velmi vysoké úrovni. Podívejte se do přístavů. Přístav s mooringy, s přípojkou na elektriku a vodu. Kde jinde takové vybavení najdete? Navíc chlap, který pomůže s vyvázáním (a vybere poplatek, samozřejmě). Toto jsou ty skvělé služby, které jinde nenajdete. To jsou věci, za které se platí. a je těžko možné očekávat, že budou zdarma.
Stejně tak v marínách. Většina chorvatských marín je na mimořádně vysoké úrovni. Výborně vybavené, veliké sprchy i toalety, čistota. Máte-li v Itálii marínu na stejné úrovni, jako jsou ty chorvatské, zaplatíte za ni více. Že jsou někdy urvané kliky, které nestihl personál opravit? S největší pravděpodobností je ulomili uživatelé maríny, tedy jachtaři. Stejně tak se znečištěním toalet. Uklízečky je pucují několikrát denně. Když jsou ale jachtaři prasata, uklízečky nestíhají.
Služby jsou tedy v Chorvatsku na vysoké úrovni a Chorvaté si to umí nechat zaplatit.
Ceny jsou tvořeny především trhem. Tedy zájmem o služby. Podívejte se, jak vypadala letošní turistická sezóna v Chorvatsku. Překonala i rekordní předcovidový rok 2019 a to skoro o pětinu. Charterové společnosti mají stále plno. Znamená to, že výše cen rozhodně nedosáhla svého stropu. Když jsou hosté ochotni platit stávající ceny, je možné dokonce zdražit. Taková je realita. Ať se nám to líbí, nebo ne. A pokud se na tom nechceme podílet, nemusíme tam jezdit.
Osobně jsem takto zanevřel na Komižu na Visu. Byl to můj nejoblíbenější přístav na Jadranu. Pak se začaly zvedat ceny za stání a z Komiži se stával turistický kýč. Již léta jsem tam nebyl.
Pokud se nám situace v Chorvatsku nelíbí, nemusíme tam jezdit. To je možnost, jak ukázat na situaci svůj názor. Čekat, že se ceny přizpůsobí nám, je bláhové. Ceny jsou jaké jsou a dokud o služby bude zájem, zlevňovat nemají důvod.
2829
Související články
Větrný ostrov
Větrný ostrov
Je to ostrov, kde bóra fouká 203 dnů v roce. Z toho 73 dnů v roce zde tento nárazovitý vítr dosahuje síly 11 a více stupňů Beauforta, tedy nad 100 km/h, nebo 56 uzlů. Je považován za největrnější chorvatský ostrov.
Unije
Unije
Oblast Kvarneru je mezi charterovými jachtaři mnohem méně známá, než je tomu jižněji v Daslmácii. Mimo jiné i proto, že je zde méně charterových společností. Zajímavým místem s nádechem konce světa je ostrov Unije.
Od 3. června vlak do Chorvatska
Od 3. června vlak do Chorvatska
Vlakové spojení z Prahy/Brna/Bratislavy na chorvatské pobřeží bude v provozu od 3. června do 26. září. V červenci a srpnu se pojede každý den, v červnu a září třikrát do týdne.