Proč napínat přední stěh
Všimněte si někdy, jak máte napnutý přední stěh. Je rovný, nebo prověšený? Víte, že napětí předního stěhu ovlivňuje náklon lodi a její stoupavost proti větru?
Je-li přední stěh povolený, tedy mírně prohnutý, plachta má větší výkon, ale méně stoupá proti větru. To je výhodné ve slabém větru, kdy je rychlost důležitější, než nějaký ten stupeň výšky. Přední stěh je volnější, plachta má větší výkon, ale také více jachtu naklání. Jak vítr zesiluje, je třeba napínat přední stěh. Zlepšuje se stoupavost lodi, ale plachta přichází o výkon. Výsledkem také je, že se loď méně naklání.
Jak se dotahuje přední stěh
Přední stěh se dotahuje stěhem zadním. Pokud tedy ta možnost je. V silném větru dotahujeme zadní stěh a tím se napíná i přední.
3827
Související články
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Proč nejde zarolovat gena
Proč nejde zarolovat gena
Potřebujete sbalit genu a nedaří se. Buď nejde rolovaní na začátku, nebo na konci. Příčina je pokaždé jiná.
Označení napětí výtahů
Označení napětí výtahů
Jak už jsme zde v mnoha článcích uváděli, jedním ze základních trimovacích prvků na které je dobré během plachtění nezapomínat jsou výtahy plachet. Nastavením jejich napětí velmi výrazně ovlivňujeme tvar plachty pro danou sílu větru. Jak ale jednoduše poznat, jak moc je výtah zrovna napnutý?