Search
× Search
Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky?
David Spanel
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky?

Co dělat, když vás zastihne bouře na nechvalně proslulém ostrově Goli otok, nám napsal David Španěl.

Kde: Chorvatsko, Krk, Pitter.

Kdy: říjen 2020

Kdo: Já, Michal, Mirek, Martin, Honza.

Naše plavba byla původně plánována na duben 2020. Bohužel Covid vše zhatil, proto došlo k přesunu na říjen.

Plavba byla trochu ve znamení URBEXu. Vyplouváte-li z Krku, navštivte Hotel Palace Haludovo (dokonce tu byl údajně ubytován i Saddám Husajn).

Chorvatský Alcatraz

Druhou URBEXovou zastávkou naší plavby byl Goli otok, neboli chorvatský Alcatraz. Počasí tak nějak, že by psa nevyhnal. Přeháňky, nepříjemné vlny a nepravidelný vítr s poryvy. Původní plán byl přenocovat v zátoce Mala Tetina. Nicméně vlny valící se podél pobřeží nás odrazují a zkoušíme Uvalu Melna. Uvážeme se v polovině mola. Dál se mi nezdá hloubka. Jde se na průzkum.

Nikdy nepochopím, proč vězni na ostrově za Jugoslávie museli lámat kámen, který je stejný jako všude jinde v Chorvatsku. Nebo asi pochopím….

Zlověstná změna počasí

Foto David Španěl

Foto David Španěl

Loď jsme se snažili vyvázat všemi možnými způsoby.
Opět se zvedá vítr, začíná pršet a přichází další bouřka. Naše skupina se při průzkumu ostrova rozpadla.  S Martinem a Michalem se vracíme k lodi. Už z dálky je vidět, že loď neklidně poskakuje u mola.

Trochu poladíme springy, ale moc to nepomáhá. Změnil se směr větru i vln. Na odplutí od mola se necítíme. Předpověď nějak nesedí s realitou. Vítr nás do mola dost tlačí, proto si nejsem si jist, zda by nás nějaký manévr dokázal dostat od mola pryč.

Někdo uvařil večeří, po ní se jdu podívat ven. Je již šero. Koukám na reling a uvědomuji si, že na něm visí kus tenkého lana. Hned mi to dochází. Fendr je v háji. Skáču na molo, fendr vidím mezi lodí a molem. Beru háček a podaří se mi ho zachránit. Beru kus náhradního lana, abych fendr přivázal zpět.

Jen co to udělám a fendr strčím mezi loď a molo vyskakuje sousední fendr. To není dobré! Volám zbytek posádky. Fendry dostávají zabrat, prasklo lano i na dalším fendru. Hlavní problém ale je, že fendry vyskakují ven. Příď lodi skáče nad molo. Déšť, hromy, blesky. Prostě na prd. Zrovna když jsem chtěl vrátit jeden tender zpět, vyskočil i sousední a loď šla do mola. Škrábanec jak sviňa (jsem z Moravy).

Metoda Pacák?

Vzpomínám na Jirku Pacáka, radil navázat na fender druhé lano a provléci to pod lodí. Před kýlem by to ještě šlo. Ale jak mezi kýlem a kormidlem nevím (bál jsem se zeptat). Jedině snad s nějakým závažím. A jak by dopadl antifouling, když by se o něj třelo lano, to taky nevim. Zvažuji možnost vyvézt druhou kotvu a pokusit se loď odtáhnout od břehu. Nevím ale, kdo by si sedl na těch vlnách do dinghy.

Záchrana

Foto David Španěl

Foto David Španěl

Škrábanec na boku.
Nakonec dostávám spásný nápad. V zátoce Mala Tetina jsem na mole viděl pneumatiky. Berme s Michalem nůž a jdeme tam, je to něco přes půl kilometru. Pneumatiky visí na řetězech, naštěstí ten je provlečen dírami v pneu dovnitř a tam je svázán provázkem. Bereme dvě. U lodi natahujeme lano mezi vazáky na mole a na to zavěšujeme pneu. Hned je vše v klidu. Pneumatiky jsou těžké, vlna je nevyhodí. Dokonce ani trup nijak nezačernily. 

Druhý den jezdíme v okolí mezi ostrovy, fouká, hodně pěkná jízda, prostě správný jachting. Na noc se vracíme na Goli Otok, tentokrát do zátoky Mala Tetina. Pro jistotu natahujeme lano na protější břeh a odtahujeme se kousek od mola.

Jaké budou škody?

Co řeknou v charterovce na škrábanec, mne hlodá cely zbytek plavby. Po návratu to hlásíme technikovi. Technik párkrát proklepne poškozené místo a prohlasí, že to je OK. Je to jen odřené není to prolomené a vidí to na 30-50 euro. Nechápu, někdy tě ohulí za prkotinu a tady nad odřeným trupem málem mávnou rukou.

A poučení? Až budete měnit sjeté gumy na autě, dvě si nechte a berte si je sebou na loď.

 

2201
Na horu