Proč refujete proti větru?
Na kurzech se často učí, že hlavní plachta se má refovat proti větru. Je to možné, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Refujete-li proti větru, musíte si nastartovat motor, aby jachta byla schopná plout proti větru. Na přední palubě vám flatruje kosatka a ráhno hlavní plachty nebezpečně poletuje nad kokpitem. Vše přitom může být snazší. Stačí se necpat proti větru.
Plujeme na bočák (dejme tomu) a potřebujeme refovat. Pokračujeme dál stejným kurzem, jen povolíme otěž hlavní plachty. Povolíme ji tolik, aby začala flatrovat. Pak můžeme refovat. Další postup najdete například zde.
Jaké jsou výhody?
Hlavní výhodou je, že plujeme stále na svém kurzu.
Dále se potýkáme se slabším zdánlivým větrem. Plujeme-li proti větru, je zdánlivý vítr silnější, protože se sčítá naše rychlost plavby s rychlostí větru (jako při běhu proti větru).
Kosatka je stále v tahu, neničí se, neohrožuje pracanty u stěžně.
Nepotřebujete motor.
Ráhno hlavní plachty nepoletuje nad kokpitem, ale mimo kokpit.
Kdy to nejde?
Poplujete-li na zaďák nebo na zadobok, tak to příliš nepůjde. Není pravda, že by to nešlo vůbec, ale je to náročnější. Proto je v tom případě lepší mírně vyostřit na bok a pak už je vše snadné.
9333
Související články
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Proč nejde zarolovat gena
Proč nejde zarolovat gena
Potřebujete sbalit genu a nedaří se. Buď nejde rolovaní na začátku, nebo na konci. Příčina je pokaždé jiná.
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíli vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.