Rastrové a vektorové mapy
V době elektronické navigace skončily papírové mapy někde hluboko v navigačním stolku. Celá navigace probíhá na monitorech mapových plotterů a mobilních telefonech. Pro bezpečnou plavbu je dobré o elektronických mapách něco vědět.
Elektronické mapy mohou být vektorové, nebo rastrové. Obvykle pracujeme s mapami vektorovými, které se zadají být přehlednější. Mají ale jednu nevýhodu, kterou na druhé straně nenajdeme u map rastrových.
Rastrové mapy
Vezměte papírovou mapu nějaké oblasti a naskenujte ji. Dostanete obrázek. Tomu obrázku přidáte zeměpisnou lokalizaci a máte rastrovou mapu. Co vidíte na papírové mapě, najdete i na elektronické rastrové mapě. Křížek na papírové mapě je křížkem na rastrové mapě a je jedno jestli máte zazoomováno na detail, nebo prohlížíte celek. V celkovém pohledu půjde o malý křížek, v detailu o velký. Platí ale, že co je na mapě v celkovém pohledu, je na mapě i v pohledu detailním. To je výhoda i nevýhoda. Při pohledu na celek nepřečtete malá písmena, při pohledu na detail jsou naopak zbytečně velká. Tolik zjednodušeně o rastrových mapách.
Vektorové mapy
Zdroj Navionics
Na mapě je vidět jen ostrov Svetac
Vektorová mapa sama o sobě jsou jen data, které musí zobrazit speciální software. Bez něho jsou data k ničemu. Jde o různé vrstvy, které se spojují v celek. Výhodou je, že můžeme filtrovat, které vrstvy chceme vidět (nebo jsou filtrovány automaticky podle velikosti zobrazení). Značku pro maják tak můžeme vidět na mapě stejně velkou, ať se koukáme na celek, nebo na detail. Navíc další údaje, například detaily k majáku, se otevřou až po kliknutí na značku.
Vektorové mapy jsou pro běžnou práci na malém monitoru mnohem přehlednější. Množství detailů se mění podle velikosti zobrazení, aby nebyla plocha nepřehledná.
Zdroj Navionics
Kromě ostrova Svetac se v detailu objeví i ostrůvek Brusnik a útes Kamik.
Tato výhoda má ale i svojí stinnou stránku. Detail je vidět až po dostatečném přiblížení. Pokud tedy pluji, nevím o tom, že v místě existuje nějaké nebezpečí, mohu mít mapu nastavenu na celek a nemusím vidět nebezpečí, které vyžaduje detailní přiblížení. Nevím-li o nebezpečí, nemám důvod na něj zazoomovat. Když ale na něj nezazoomuji, nemohu se o něm dozvědět. Začarovaný kruh.
To je nevýhoda přehledných vektorových map. Jak se nebezpečí přehlédnutí vyhnout? Nejlépe si celou trasu dopředu prohlédnout na papírové mapě. Udělat si přípravu.
Titulní obrázek: Grafika TIMEZERO
4780
Související články
Navionics, nebo C-map?
Navionics, nebo C-map?
Jakou používáte navigační aplikaci v mobilu? Před lety jsem si stáhl aplikaci od Navionics a používám ji bez aktualizací stále. Nyní jsem se ale na lodi setkal se C-map a ta mi dala důvod k přehodnocení mých preferencí.
Co je to VMG?
Co je to VMG?
Někdy se setkáte s problémy, na které neznáte odpověď. Pokud jsou jachtařské, jsme tu my, abychom vám odpověděli sami, nebo ji zprostředkovali, pokud ji sami neznáme. Zde najdete dotaz na to, co je VMG.
Proč všechny kompasy chybují
Proč všechny kompasy chybují
Podíváte se na kompas u kormidla na pravoboku, jedno číslo, přejdete na levobok, jiné číslo, podíváte se na displej autopilota, třetí číslo, kurz na mapovém plotteru (pozor, to není kompas) čtvrté číslo. Proč ksakru každý kompas ukazuje něco jiného?