Refování na katamaranu
Jirka Pacák kterého zná (skoro) každý náš turistický jachtař, nám poslal zajímavý námět na článek. Je to refovací tabulka katamaranů Lagoon. Jedná se o tabulku, kterou našel na více modelech, není tedy podmíněna délkou katamaranu.
Tabulka má dva hlavní sloupce, jeden pro úhel zdánlivého větru (AWA) od 30°do 70°, tedy na stoupačku. Druhý sloupec je od 70° na vítr dále, tedy na bočák a zadobok.
Pro méně zkušené jachtaře ještě uvádíme, že zdánlivý vítr je vítr, který na loď působí, tedy vektorový součet skutečné rychlosti větru a pohybu lodi (pokud pojedeme kabrioletem za bezvětří rychlostí 100 km/h, zdánlivý vítr má rychlost 100 km/h a směr opačný směru jízdy).
Zajímavé na tabulce je, že první ref na hlavní plachtě se nasazuje až při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačce, ale 20 uzlech větru na bočák. Zde je třeba si uvědomit, že při 26 uzlech zdánlivého větru na stoupačku se jedná cca o 20 uzlů skutečného větru. Při 20 uzlech zdánlivého na zadobok půjde o cca 30 uzlů skutečného větru.
Gena se začíná zmenšovat nad 30 uzlů zdánlivého na stoupačku a 24 na bok a zadobok.
Další údaje najdete v tabulce. Je vidět, že tradiční turistické katamarany rozhodně nejsou přeplachtěné a plné plachty uvezou velmi dlouho.
3478
Související články
Do Makarské? Bez šance!
Do Makarské? Bez šance!
Jirka Pacák posílá pozdrav z Makarské. Aby se mu podařilo vyvázat na nejposlednějším a nejvystrčenějším místě v přístavu, musel zapojit své komunikační schopnosti, znalost domorodého dialektu a proslavené improvizační dovednosti.
Proč nebrat lodě od Adriatic Charteru
Proč nebrat lodě od Adriatic Charteru
Tento text nám poslal Jirka Pacák. Je tedy z dobře prověřeného zdroje. Jediné, jak je možné podobným situacím v budoucnu předcházet, je, při výběru lodí jméno této charterové společnosti přeskočit. Na místě s nimi těžko zvítězíte. Když prohrává i člověk, který najede ročně mnoho charterových týdnů.
Maríny za tisíc…
Maríny za tisíc…
Myslím kun, samozřejmě. Ceny za 46 stop dlouhou Bavarii trhají chorvatské rekordy. Vzhledem k tomu, že turistů je plno, je možné očekávat, že letošní vrcholy budou již příští rok zapomenuty. Je to jednoduché, dokud jezdí, nejsou ceny přepálené.