Search
× Search
Kurzy TOP
Rozhovor: Alain Gautier, vítěz Vendée Globe
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory

Rozhovor: Alain Gautier, vítěz Vendée Globe

Jirka Brožek pro Lodní noviny připravil rozhovor s vítězem Vendée Globe Alainem Gautierem. S Alainem se setkal na palubě 18 metrů dlouhého trimaranu třídy ORMA v Lorientu.

Alaine, máš za sebou dlouhá léta ve světovém jachtingu a stále patříš mezi nejlepší. V roce 1992 jsi vyhrál Vendée Globe. To je nejvíc, co se dá v sólovém jachtingu dokázat. Letos startuje další ročník. Jak by si srovnal ročník 1992 a 2016?

AG: Moje účast ve Vendée Globe v roce 1992 byla již druhou zkušeností, poprvé jsem se zúčastnil závodu v roce 1989. Naše zkušenosti tenkrát nebyly tak velké, jako mají závodníci v dnešní době. Dá se říci, že tehdy se jednalo ze 75% o dobrodružství a z 25% o soutěžení. Dnes je tomu právě naopak, v dnešní době jde ze 3/4 o soutěž a ¼ to zůstává dobrodružstvím. 

 

Zvítězí foily?


Vendée zatím dokázal vyhrát dvakrát jen Michel Desjoyeaux. Letos by ho mohl napodobit pouze Vincent Riou. Jak vidíš jeho šance?

AG: Vincent má opravdu mnoho zkušeností, ale pluje na lodi bez foilů. Bude velmi obtížné soutěžit s nejnovější generací lodí. Je však třeba zdůraznit, že Vincent Riou a Yann Elies jsou dva skippeři, kteří mohou hrát klíčovou roli v pořadí. Dokonce mohou vyhrát i s lodí bez foilů.


Rekord závodu Vendée Globe je 78 dnů. Kam si myslíš, že se může rekord závodu posunout v příštích čtyřech letech?


AG: domnívám se, že rekord může jít až pod 75 dnů, ovšem to není hlavní a důležitou věcí. Jakmile se ocitneš na startu tohoto závodu, tvým jediným cílem je vyhrát, nikoliv vytvořit nový rekord. 

 

Favorité Vendée Globe


Kdo je letos největším favoritem závodu?


AG: Armel Le Cleach drží v ruce velmi dobré karty pro letošní závod, ale je nutné si uvědomit, že Vendée Globe není zdaleka tak jednoduchou soutěží jako ostatní. Armel skončil druhý v posledních dvou ročnících. Ale například i Seb Josse má dobré předpoklady k výbornému umístění.


Foily mají velkou rychlostní výhodu proti lodím bez nich. Jsou ale výrazně zranitelnější. Vyhrají jachty s foily Vendée Globe? Dojedou do cíle?

AG: Jachty s foily mohou samozřejmě vyhrát Vendée Globe, jednoduše proto, že jsou rychlejší. Ale taky je možné, že závod vyhraje “foiler”, který ovšem do cíle dopluje bez foilů. 

 

Trimaran vs. monohull


Dlouhá léta jsi jezdil na trimaranech ORMA. Jak srovnáš plavbu na trimaranu ORMA a na jednotrupé jachtě IMOCA? Vzrušení? Pocity?

AG: Nové lodě IMOCA jsou velmi podobné trimaranům před 20ti roky. Plachtění už připomíná “létání“. Plavba ve skluzu je zkrátka fantastická. Avšak nese to sebou více stresu a na všechno jsi sám. 

Transat Quebec - St.Malo


Máš za sebou Transat Quebec - St.Malo, skončili jste na 2. místě. Jaký to byl závod?


AG: Transat Quebec St. Malo na palubě Class 40 Generali byl jednoduše skvělým závodem. Bylo nás celkem 20 na startu a plavba až k Saint-Pierre a Miquelon (francouzské zámořské společenství sestávající z několika malých ostrovů u východního pobřeží Kanady nedaleko Newfoundlandu) byla velice intenzívní a zajímavá. Následovaly dny s poměrně silným větrem. V cíli nás nakonec počasí překvapilo bezvětřím. Poslední den ráno jsme byli šestí v pořadí mezi, ale věděli jsme, že máme na to být v cíli druzí. Nakonec jsme tak dopadli a z toho jsme samozřejmě měli nesmírnou radost. Loď, která skončila na prvním místě (španělská loď - design by Botin) se nedala předjet. Byla opravdu velmi rychlá.

V závodě ses potkal s novou generací závodníků. Isabelle Joschke, Pierre Brasseur, Adrien Hardy, Milan Koláček, Phil Sharp. Jak bys je zhodnotil? Jaké jsou jejich silné stránky a kde jsou slabiny?

AG: Jednoduše - nová generace závodníků je velmi dobrá a rozdíly mezi nimi jsou malé. Tato generace vyrostla na třídě Figaro a já jsem si jistý, že to je ta nejlepší cesta, jak být stále lepším.

Máš na starosti přípravu Isabelle Joschke v týmu Generali. Zkus přiblížit, jak vypadá příprava sólového jachtaře během roku.

AG: Sponzor - tým Generali - mne požádal, abych pomohl Isabelle připravit na novou sezonu na větší lodi, než závodila doposud. Byla to velmi zajímavá výzva, protože Isabelle je velmi dobrá a silná skipperka. Je pravda, že má své vlastní přístupy k sailingu, ale Isabelle zároveň akceptovala mé poznámky a názory k dalšímu vývoji. Mou prací je pomoci jí ve všech ohledech přípravy. Sport, logistika, technika, psychologie a další aspekty závodění. 

 

Magnum


Ve třídě Classe Mini již několik let dominují kategorii Proto jachty vzešlé z designu Davida Raisona Magnum s kulatou přídí. Kdy uvidíme tyto tvary i v jiných závodních třídách? Případně kdy se prosadí i mezi turistickými jachtami?


AG: V současné době s výjimkou Classe Mini všechny ostatní závodní třídy mají tuto tzv. “velikou příď” zakázanou. Zatím je to z několika důvodu - estetika, komfort (plavba proti větru není nejpohodlnější) a z dalších důvodů, které nejsou zatím zcela vyjasněné. Pro turistické jachty nebudou tyto důvody až tak podstatné. Hlavním argumentem bude komfort posádek. Doba těchto tvarů zřejmě přijde, bude ale třeba nejprve překonat předsudky.

První část rozhovoru připravil Jirka Brožek na trimaranu ORMA v Lorientu. Jeho Sailing Club zprostředkoval prvním našim jachtařům možnost plavby na tomto superrychlém a samozřejmě vzrušujícím závodním speciálu.


Vytisknout
1997

Theme picker

Na horu